Forside / Ægteskab & Familie / Børn & opdragelse / Hvad siger Islam om adoption?
adoption

Hvad siger Islam om adoption?

Børn & opdragelse
Spørgsmål

Er det tilladt at adoptere i Islam? Bliver det til ens eget barn, og hvad med hijab når barnet kommer i puberteten?


Svar

Adoption er tilladt, og det vil være meget belønnet, særligt hvis der er tale om et forældreløst barn.

Der er utallige hadith om vigtigheden af at tage sig af børn, særligt de forældreløse.

Blandt dem er det berettet, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

Jeg og den, der tager sig af en forældreløs, vil være sådan her”. Profeten løftede sin pege og ringefinger med en lille smule plads i mellem dem [for at vise hvor tæt de ville være].Sahih Muslim1

Et adopteret barn vil, islamisk set, ikke blive regnet for ens eget barn.

Det betyder, at barnets slægt er en anden, og at barnet ikke kan arve fra en, og man heller ikke selv kan arve fra barnet.

Derudover vil barnet ikke blive regnet for at være ens mahram, når han/hun når puberteten, hverken for de adopterende forældre eller deres øvrige børn.

Det vil altså betyde, at reglerne omkring hijab, khalwa (være alene med en person) og berøring, skal overholdes.

Problematikken omkring ikke at være mahram kan omgås ved, at den adopterende mor ammer barnet, inden det fylder to år.

Hvis det gøres, vil barnet være mahram for de adopterende forældre og deres øvrige børn, og reglerne om hijab, khalwa og berøring vil være de samme som for ens biologiske børn.

Selv hvis man ammer barnet, vil reglerne omkring slægtskab og arv ikke gælde.

Barnet har principielt krav på at vide, at han/hun er adopteret, og kan ikke forhindres i at ville mødes med sine biologiske forældre.

Selvom adoption er tilladt, betyder det ikke, at man kun skal adoptere og dermed lade være med at få børn selv for at pleje sin karriere.

En sådan indstilling til børn og familielivet er ikke sund, og beror ikke på islamiske idealer.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Qadri Pasha, Ahwal Shakhsiyya
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Zailai, Tabyin al-Haqaiq

  1. Hadithen er sahih
    كافل اليتيم له أو لغيره أنا وهو كهاتين في الجنة وأشار مالك بالسبابة والوسطى []