Forside / Halal & Haram / Medier & underholdning / Er det tilladt at høre musik?
musik

Er det tilladt at høre musik?

Medier & underholdning
Spørgsmål

Er det tilladt at høre musik?


Svar

Musik og musikalske instrumenter er ikke tilladte.

Med dette menes musik og musikalske instrumenter, som indgår i forbindelse med f.eks. Beyonce, Dj Tiesto, Lady Gaga, Usher, indisk, arabisk, tyrkisk og anden lignende pop- og kulturmusik.

Denne form for musik er i sig selv ikke tilladt, uanset om de synger om sex og stoffer, eller synger om hvor meget de savner deres familie.

Det er underordnet, om det er musik produceret af muslimer eller ikke-muslimer. I begge tilfælde vil det ikke være tilladt.

Dog findes der lærde, der tillader brugen af visse typer musik i forbindelse med islamisk poesi (nasheed, naat, ilahiler) og lignende.

At man selv synes, at musikken er uskadelig, har ”en gavnlig effekt”, er afslappende osv. har ingen betydning i denne sammenhæng.

Det der ikke er tilladt, er ikke tilladt. En person kan også argumentere for, at svinekød har en gavnlig effekt, men det bliver ikke tilladt af den grund. Det samme gælder for musik.

At sige, at musik altid har fandtes ændrer heller ikke på det. Det samme gælder jo også for ting som zina og druk.

Fordi nogle mennesker insisterer på at ville gøre ting, der ikke er tilladte, betyder det ikke, at det bliver halal. Bare fordi zina altid har fandtes, så bliver det ikke halal af den grund. Det samme gælder for musik.

Beviser på, at musik ikke er tilladt

Der er mange beviser på, at musik ikke er tilladt. Her følger kun et lille udpluk af det.

Allah siger:

Og der er folk, der køber ligegyldig snak, for at vildlede fra Allahs vej og latterliggøre. De vil have en ydmygende straf.Surat Luqman, kapitel 31, vers 6

I tafsir-bøgerne forklares ”ligegyldig snak” som sang og musik. Og vi kan se, hvordan det i dag er blevet udbredt at købe musik, og hvordan det især bruges i forbindelse med druk og sex, og andre ting, der tydeligvis er langt fra Islams anstændighed.

Allah siger:

Og ødelæg dem du [shaytan] kan med din stemme.Surat Isra, kapitel 17, vers 6

Dette vers viser, at shaytans stemme er ødelæggende og vildledende for os. Shaytans stemme forklares i tafsir-bøgerne blandt andet som værende sang. Da sang og musik er sammenfaldne med shaytans stemme, så vil det derfor i sig selv have en skadelig effekt på os.

Udover at det fremgår i Koranen, så er der mange hadith, der viser, at musik ikke er tilladt. Blandt dem er, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) har sagt:

Allah har gjort vin, gambling og trommer forbudt.Sunan Abu Dawud1

”Allah har befalet mig at ødelægge musikalske instrumenter og afguder.Musnad Ahmad2

Klokker er shaytans fløjte.Sahih Muslim3

Engle følger ikke en forsamling, hvor der er hunde og klokker.Sahih Muslim4

Sange lader hykleri (nifaq) vokse i ens hjerte.Sunan Abu Dawud5

De angivne koranvers og hadith viser klart og tydeligt, at musik ikke er tilladt.

Musiks forbindelse med druk, hor og andre synder

Bemærk, hvordan Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) i de forudgående hadith tydeligt kædede musik sammen med shaytan, druk og zina.

Dette er fordi, at musik gør os mere tilbøjelige til at lytte til shaytan og dermed lande i forkerte handlinger, og ofte sker det i form af druk og zina.

Det ser vi især klart og tydeligt i dag, hvor musik og zina er ført sammen overalt i barer, caféer, diskoteker mm. Det er en virkelighed, som man ikke bare kan vende det blinde øje til.

Vi ser for eksempel ofte, at der ikke er nogen ”fest” uden musik. Når folk ”fester” sker det altid med musik i baggrunden, hvor musikken er den nødvendige ingrediens der ”sætter gang i ting”. Musiks natur opfordrer folk, der lytter til det, til at være løsslupne, ”fyre den af” og gøre hvad de vil.

Med andre ord så påvirker musik en. Og Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) beskriver denne påvirkning som, at den gør en hyklerisk.

Altså til en person, der er dobbeltmoralsk, har to ansigter, er overfladisk eller siger og gør gode ting, men i hans hjerte er han slet ikke sådan.

Problemet med sangteksten

Man kan måske blive lokket til at tro, at hvis sangteksten er god, så vil det også være okay at lytte til musik. Men her er det vigtigt at tænke over, hvor meget man egentlig ville lytte til teksten, hvis det blev sunget eller sagt uden, at der var musik til stede.

  • Hvis man fjerner musikken, så vil indholdet af teksten nogle gange være total meningsløs, f.eks. intetsigende volapyk som ”duppidup duppidup”, hvor den meningsløse tekst konstant bliver gentaget i 3-5min.
  • Andre gange kan det være indholdsløse ting, der bare gentages igen og igen, f.eks. at der hvert 20. sekund bliver sagt ”I am an alligator”.

Sådanne tekster er hverken meningsfulde eller sætter nogle tanker i gang.

Det eneste der gør, at man hører på den slags tekst er udelukkende musikken. Hvis nogen virkelig snakkede sådan, så ville der ikke være en eneste person med en smule fornuft og anstændighed, der ville høre på det.

Hvem lytter til personer, der siger ”duppidup duppidup” eller ”I am an alligator” hele tiden? Hvem ville nogensinde synes, at et digt, der kun indeholdt volapyk eller gentog det samme vers hele tiden, ville være et godt digt? Men fordi det er ledsaget af musik, tror man, at den slags tåbelig snak er godt og gavnligt.

Hvis det ikke er meningsløst, så vil teksten ofte indeholde budskaber, der er i direkte modstrid med islamiske værdier.

Ofte er temaet i sange sex og intimitet, vold, oprør overfor samfundet, at man er fri og kan gøre hvad man vil, at ens venner betyder alt og andet i den stil.

Det er alt sammen ting, der slet ikke er i overensstemmelse med Islams budskab om, at man skal giftes, være anstændig, tage ansvar, respektere samfundet, ære sin familie osv.

Lytter man til sådanne ting vil deres indhold uundgåeligt påvirke en, uanset om man tror, at man kan holde sig fri fra det eller ej. At tro, at man ikke bliver påvirket af det, er rent selvbedrag.

Det svarer egentlig til at tro, at man ikke bliver påvirket af reklamer fra tv og plakater. Hvis folk ikke blev påvirkede af den slags ting, så ville virksomheder heller ikke bruge milliarder af kroner hvert år på reklame.

Hvis det alligevel ikke virker, så har virksomhederne jo slet ikke forstået noget, når de benytter sig af reklame og marketing? Og både universiteter og professorer over hele verdenen spilder tid, penge og ressourcer, når de udbyder kurser og uddannelse indenfor reklame & marketing.

Hvis virksomheder er villige til at betale i dyre domme, for at vi kan blive påvirkede af at kigge på et enkelt billede i et par sekunder, hvor meget vil det så ikke påvirke en, hvis man hver dag bombarderer sig med uislamiske værdier i form af musik?

Men er der ikke nogen, der mener at musik er tilladt?

Når man selv ønsker at gøre noget halal, så vil der altid være noget, man kan støtte sig op af.

Man kan altid blive ved med at spørge den ene person efter den anden, indtil man lige præcis støder på den ene person, der tillader musik, og derefter holde fast i det.

Der findes også folk, der mener, at Islam ikke påbyder kvinder at gå med hijab, eller at det er tilladt at drikke.

Kvinder der absolut ikke vil gå med hijab, vil ofte klynge sig til en tilfældig moderne universitets-professors udtalelse om, at hijab handler om indre og ikke ydre tildækning.

Det samme gælder for folk, der absolut vil drikke. De vil også kunne hive en professors udtalelse frem om, at det er okay at drikke, for det var kun forkert dengang i deres samfund.

Hvorfor skulle det være anderledes for folk, der absolut vil høre musik?

Der var 99 ud af 100, der sagde, at musik ikke var tilladt, men hvorfor tilsidesætter vi dette store flertal for at følge den ene (ofte ukendte og aldeles inkompetente) person, der tillod musik?

Fordi vi er blevet overbeviste af hans beviser for, at musik skulle være tilladt?

Eller fordi vi ønsker at følge vores nafs, lyster og begær, og bare ikke kan opgive musik, og absolut vil finde en måde at retfærdiggøre vores personlige brug af musik på?

Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

Der vil være folk fra min umma [muslimer], der vil mene at zina, silke [for mænd], vin og musikalske instrumenter er tilladte.Sahih Bukhari6

Hadithen beskriver tydeligt, at der vil komme folk, der vil forsøge at finde argumenter for og prøve at retfærdiggøre brugen af musik, hvor Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) siger dette som en advarsel mod disse folk og deres argumenter.

Og Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) advarer kun mod ting, der er skadelige og forkerte, ikke mod ting der er gode og nyttige.

Husk på. at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med ham) advarer os mod folk, der kun siger, at musik er tilladt, så hvad betyder det mon ikke for alvoren i at høre musik?

Vi kan jo gøre op med os selv, om vi ville turde invitere Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med ham) eller en Sahabi som Umar eller Ali (må Allah være tilfreds med dem) hjem til os, mens vi satte Lady Gaga, Jay-z eller noget andet musik på?

Afslutning

Det mest sørgelige ved nutidens forhold og brug af musik er måske, at vi frivilligt udsætter vores børn for den slags.

Frem for at vores 5-årige lærer at lytte til Koranen & nasheed, bliver de placeret foran tv’et, så de kan blive fodret med moderne popmusik. I stedet for at vores børn lærer surat al-Fatiha udenad, så lader vi dem glædeligt synge og danse til halv- og hel-perverse sange i timevis.

Der, hvor vores børn som 7-årige burde kunne bønnen udenad og sige ”bismillah”, og ”subhanallah”, kan de i stedet sangtekster i massevis om, vold, stoffer, hvor sexede deres kroppe er og intetsigende vås som “kickflipper vildt”.

Og så undrer vi os selv bagefter over, hvorfor vores børn ikke opfører sig islamisk?

Når særligt den muslimske ungdom frivilligt, og ligefrem betaler for at blive fodret med den slags tanker og idéer, så kan det ikke undre, hvorfor muslimernes tilstand er, som den er.

Skal vi med vores egne penge hjælpe med at få indprentet dybt uislamiske værdier i vores fremtidige generationer, eller bør vi bruge selvsamme penge på at sikre en bæredygtig fremtid for muslimer i Danmark?

Umar ibn al-Khattab (må Allah være tilfreds med ham) sagde:

Vi er et folk Allah har ophøjet med Islam, og vi vil ikke finde værdighed i andet end Islam.Musannaf ibn Abi Shayba7

I beretningen fra Mustadrak lyder det:

Og hvis vi leder efter værdighed i andet end Islam, vil Allah ydmyge os.Mustadrak8

Og når vi prioriterer ting som musik og dans højere end at lytte til Koranen og lære om Islam, så burde vi selv kunne regne ud, hvorfor vi muslimer skal udsættes for hån, spot og latterliggørelse.

Må Allah beskytte os fra vildledelse og holde os alle på den rette vej.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

  1. Aynbi skriver i Nukhab al-Afkar, at beretningskæden er sahih.
    إن الله حرم علي أو حرم الخمر والميسر والكوبة []
  2. Haithami skriver i Majma al-Zawaid, at hadithen er daif.
    إن الله بعثني رحمة وهدى للعالمين،وأمرني أن أمحق المزامير والكنارات – يعني البرابط – والمعازف []
  3. Hadithen er sahih.
    الجرس مزامير الشيطان []
  4. Hadithen er sahih.
    لا تصحب الملائكة رفقة فيها كلب ولا جرس []
  5. Abu Dawud har ikke selv kommenteret på hadithen.
    إن الغناء ينبت النفاق في القلب []
  6. Hadithen er sahih.
    ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف []
  7. Hverken Hakim elelr Dhahabi kommenterer på hadithen.
    إنا قوم أعزنا الله بالإسلام فلن نتلمس العز بغيره []
  8. Hakim skriver, at hadithen er sahih og opfylder betingelser for Bukhari og Muslim, og det bekræftes af Dhahabi i Talkhis.
    أنا كنا أذل قوم فأعزنا الله بالإسلام فمهما نطلب العز بغير ما أعزنا الله به أذلنا الله []