Spørgsmål
Hvad er Eid-bønnen og hvordan skal man læse den?
Svar
Eid-bønnen er wajib (nødvendig) for mænd at bede, hvis de er i en by og ikke er syge.
Det er ikke wajib for kvinder at bede Eid-bønnen.
Eid-bønnen bedes på samme måde for både Eid al-Fitr og Eid al-Adha.
Eid-bønnen kan kun bedes som jama’a (fællesbøn), og kan ikke bedes alene.
Hvis imamen holder khutba (tale) bagefter bønnen, så er det wajib (nødvendigt) at blive og lytte til den.
Eid-bønnen er ligesom fredags-bønnen, bare med den forskel, at man skal lave seks ekstra takbir (sige Allahu Akbar), tre i hver raka’a. Man skal løfte hænderne i de seks ekstra takbir, ligesom man ville ville gøre, når man starter bønnen. Man skal også selv huske at sige ”Allahu Akbar” i hver af de ekstra takbir.
I den første raka
Her skal der gives tre ekstra takbir efter, at man har læst thana (subhanakallah) færdig.
- Først starter man bønnen som normalt og læser thana.
- Når man har læst den færdig, laver man en ekstra takbir (siger Allahu Akbar), og lader hænderne hænge ned langs siden.
- Derefter laver man takbir nr. 2, og lader hænderne hænge ned langs siden igen.
- Herefter laver man tredje takbir, og binder hænderne og bønnen fortsætter som normalt, hvorefter imamen reciterer al-Fatiha og derefter nogle vers fra Koranen.
I den anden raka
Her skal der gives tre ekstra takbir, før man går i ruku (bukke-position).
- Alt gøres som normalt i anden raka, indtil man skal til at gå i ruku.
- Så siger man en takbir, og lader hænderne hænge ned langs siden.
- Derefter laver man takbir nr. 2, og lader hænderne hænge ned langs siden igen.
- Herefter laver man tredje takbir, og lader hænderne hænge ned langs siden igen.
- Herefter laver man en fjerde takbir, som er den normale takbir, man ville lave for at gå i ruku, og går i ruku.
Ovenstående svar er givet i forhold til Hanafi-skolen.
Der findes forskellige holdninger om, hvor mange ekstra takbir man skal lave og hvornår.
F.eks. laver de i Shafi-skolen 12 ekstra takbir, 7 i den første raka og 5 i den anden, begge i starten af hver raka.
I praksis skal man følge imamen og gøre som ham.
Så hvis man kommer ud for noget andet end det beskrevne, så skal man følge, hvad de andre gør i fællesbønnen.
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
Kilde
Mulla Khisro, Durar al-Hukkam
Haskafi, Durr al-Mukhtar
Tahtawi, Hashiyat Tahtawi Ala Maraqi al-Falah
Shurunbulali, Imdad al-Fattah
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Zailai, Tabyin al-Haqaiq