Forside / Halal & Haram / Synder i Islam / Hvad er zina? Gælder zina kun for sex, eller er det også andre ting?
zina (2)

Hvad er zina? Gælder zina kun for sex, eller er det også andre ting?

Synder i Islam
Spørgsmål

Hvad er zina, og er det kun for sex eller også andre ting? Er det også zina, hvis man kysser og ikke har samleje? Hvad hvis man kun rører ved hinanden?


Svar

Zina forstås almindeligvis som samleje mellem to personer, der ikke er gift.

Men Zina dækker over mere end bare samleje. Ting som at kysse, kramme, røre, snakke frækt med eller kigge med begær på andre end ens ægtefælle og lignende er også en form for zina.

Dette gør Allah også klart, i det Han siger:

Kom ikke nær Zina. Det er en afskyelighed og en ond vej.Surat al-Isra, kapitel 17, vers 3

Dvs. Allah befaler os ikke kun at holde os fra zina, men at vi holder os fra alt, hvad der vil være tæt på og kan føre til Zina.

Dette er blandt grundene til at berøringer, kys, kram, snak og at kigge også regnes for en form for zina.

For disse er alle ting, der kan føre til samleje. Og vi er blevet befalet at holde os fra alt det, der kan føre til samleje, og det er uafhængigt af om vi selv tror, at det vil ende med samleje eller ej.

Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) har også gjort det klart, idet Han (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

Øjnenes zina er at kigge, og tungens zina er at tale.Sahih Muslim1

Dvs. selv vores øjne laver zina ved at kigge, og vores tunger laver zina ved at snakke. Så at kigge efter det modsatte køn er også en form for zina. At snakke frækt med det modsatte køn og andet i den stil er også en form for zina.

Med andre ord, så betyder det at zina også kan gælde for ting som:

  • Snakke i telefon
  • Chatte online
  • Kigge
  • Røre
  • Kysse

Altså, kan det også være en form for zina, hvis man involverer sig i disse og lignende ting med andre end ens ægtefælle. Dette gælder uanset, om man selv føler det er en form for zina eller ej.

Om noget er forkert afgøres ikke af, hvad man selv synes eller føler. Det kan godt være, at man ikke selv synes det er slemt, eller kan kaldes en form for zina, at man kigger efter piger eller kysser og rører ved hinanden, men det ændrer ikke på, at det er og bliver en form for zina.

Et par hadith, der viser alvorligheden af zina

Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

En person der laver zina er ikke muslim, når han laver zina.Sahih Bukhari2

Altså, at zina er noget, der er så lavt, at det er noget kun ikke-muslimer gør. Sådan at synden for at lave zina svarer til, at man ikke er muslim, når man gør det. For det er en handling, der går fuldstændigt imod Islams ære og anstændighed, og derfor ikke noget muslimer ville gøre.

Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

Det ville være bedre for jer, at blive stukket i hovedet med et stykke jern, end at røre en kvinde, der ikke er halal for jer.Mujam al-Kabir3

Denne hadith viser klart og tydeligt, at bare det at røre ikke er tilladt. Der skelnes ikke mellem, hvordan man rører og hvorfor. Så om man giver et kram, kys på kinden, et klap på skulderen, rører hinanden uden på tøjet, inden under tøjet eller andet i den stil, så vil intet af det være tilladt, og være en form for zina.

Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

At der er tre slags mennesker, som Allah ikke vil tale med, kigge eller rense på Dommedagen, og de vil have en smertefuld straf: En mand der laver zina, en løgnagtig konge og en fattig person, der er arrogant.Sahih Muslim4

Det berettes i en længere hadith at:

Profeten så i helvede en slags ovn, der var smal for oven og bred for neden, og der kom larm fra den. Så Han kiggede i den og så nøgne mænd og kvinder, og der ville komme en ild fra bunden, der ville brænde dem og få dem til at skrige uudholdeligt af smerte. Profeten spurgte Jibraeel, hvem de var, og han svarede, at det var dem ,der lavede zina.Sahih Bukhari5

Disse hadith viser klart og tydeligt, at Zina er en af de største synder i Islam, og derfor noget vi skal bestræbe os på at undgå.

Dette kan være svært, særligt i vores tid, hvor zina er tilstede overalt, fristelserne er store, og hvor det nærmest opfattes som forkert, hvis man ikke har en kæreste. At vi udsættes for dette gør kun, at jo mere vi kan modstå det, des større er belønningen.

En person, der har alle muligheder for at lave zina, men alligevel fravælger at gøre det vil have langt større belønning end en gammel mand i en rullestol, der siger at han ikke vil lave zina.

Føler man, at det er svært at overholde, så skal man også tage skridt for at gøre det nemmere for ens selv.

Ens bedste hjælp i denne sammenhæng er, at man beder regelmæssigt, er i selskab med gode mennesker og holder sig fra ting, der kan påvirke og opfordre til at lave zina som f.eks. musik og tv. Og ikke mindst bør man lave du’a og bede Allah om hjælp.

Må Allah beskytte os alle fra synder, og holde os på den rette vej.

 

Og Allah ved bedst,

 

Waseem Hussain.

 

Kilde

Ibn Hajar, Fath al-Bari
Fakhruddin al-Razi, Mafatih al-Ghaib
Nawawi, Sharh Muslim
Ayni, Umdat al-Qari

  1. Hadithen er sahih
    إن الله كتب على ابن آدم حظه من الزنى أدرك ذلك لا محالة فزنى العينين النظر وزنى اللسان النطق والنفس تمنى وتشتهي والفرج يصدق ذلك أو يكذبه []
  2. Hadithen er sahih
    لا يزني الزاني حين يزني وهو مؤمن []
  3. Haithami skriver i Majma al-Zawaid, at hadithens berettere er fra sahih-samlingerne.
    لأن يطعن في رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له []
  4. Hadithen er sahih
    ثلاثة لا يكلمهم الله يوم القيامة ولا يزكيهم ( قال أبو معاوية ولا ينظر إليهم ) ولهم عذاب أليم شيخ زان وملك كذاب وعائل مستكبر []
  5. Hadithen er sahih
    فأتينا على مثل التنور – قال وأحسب أنه كان يقول – فإذا فيه لغط وأصوات قال فاطلعنا فيه فإذا فيه رجال ونساء عراة وإذا هم يأتيهم لهب من أسفل منهم فإذا أتاهم ذلك اللهب ضوضوا قال قلت لهما ما هؤلاء
    …وأما الرجال والنساء العراة الذين في مثل بناء التنور فإنهم الزناة والزواني
    []