Forside / Råd & Vedjledning / Waswasa og gentage wudu, bønnen og lignende
waswasa

Waswasa og gentage wudu, bønnen og lignende

Råd & Vedjledning
Spørgsmål

Hvad skal jeg gøre for at slippe af med mine waswasa problemer? Jeg har det med at gentage wudu, og bede min bøn om igen, fordi jeg hele tiden tror, at jeg gjorde noget forkert.

Det er ved at drive mig til vanvid, at jeg gør sådan. Hvad skal jeg gøre?


Svar

Waswasa er, når man uden grund konstant tror, at der er noget galt og derfor gentager sin tilbedelse, eller bliver meget påpasselig, fordi man tror, ting er beskidte mm.

Løsningen på problemet er, at man skal gøre det stik modsatte af, hvad ens waswasa fortæller en.

Hvis du tror din bøn er ugyldig, så er den gyldig, og du skal ikke bede den om.

Faktisk er det noget nær umuligt at gøre sin bøn ugyldig. Og det er ikke anbefalet at bede sin bøn om, uden den er ugyldig.

Det samme gælder for wudu og renlighed. Gå ud fra at alting er rent, uanset hvad, med mindre du er 100% sikker. Når man f.eks. hælder en håndfuld vand over sin arm, så er armen vasket, og har man gjort sådan tre gange, så gør man det ikke en fjerde gang bare for at være sikker.

Det bedste man kan gøre er altid at gå ud fra, at man gjorde tingene rigtigt og ellers handle stik modsat af, hvad ens waswasa siger.

  • Hvis du tror, du burde bede bønnen igen, lader du være.
  • Hvis du tror, der mangler noget i wudu, så gentager du den ikke.
  • Hvis du har vasket din hånd en gang, så er den ren, og du skal ikke vaske den igen.

Hvis du bryder dette, og bliver ved med at lytte til din waswasa, kan du meget vel ende med at være syndig, fordi det svarer til at bukke under for Shaytans pres.

Derfor er kuren, at man vender sig mod Allah og søger om tilgivelse for sine fejl og holder sig til de ting, Han har påbudt, og ikke gør tingene svære for sig selv ved at gentage alting.

Islam er nemt og simpelt, og der er ikke behov for gentagelser og ”gøre ting en ekstra gang”. Hvis man gør sådan, så ender man bare med at tabe sig selv i Islams regler. Og det har aldrig været meningen med at tro på Allah.

Husk også at læse de tre Quls, surat Ikhlas, surat Falaq og surat Naas. De vil alle hjælpe med at styrke en i kampen mod waswasa.

En af bedste forklaringer jeg engang fik på, hvorfor man kan blive ramt af waswasa er, at Shaytan nogle gange opdager, at han ikke kan ramme os.

I blandt os er der mennesker, der har en stærk iman, en stærk tro, og de gør tingene rigtigt eller med så meget oprigtighed, at han nærmest må opgive kampen. Selv hvis de synder, er deres tawba, angren og tilgivelse så stærk, at Shaytan forbliver fortvivlet over, hvordan han skal ramme dem.

Da han så indser, at disse mennesker aldrig har tænkt sig at opgive Islam og aldrig vil stoppe med at søge tilgivelse hos Allah for deres fejl, så må han ramme dem i, hvordan de udlever deres religion.

De stopper jo ikke med at bede, så hvorfor ikke gøre så de bliver trætte af at bede? Det er her Shaytan sætter ind med sin waswasa, og lige så stille rammer han dem i deres daglige praksis. De vil jo bede, så han giver dem tvivl om, hvorvidt bønnen nu var rigtig eller ej, for så vil de jo gentage den.

Så går han i gang med wudu, med “har de nu vasket hænderne, og hvad med ansigtet, mangler der ikke noget at blive vasket der?” Sådan bliver det ved, indtil man laver wudu 10 gange og har overplasket det hele med vand.

Derefter skal man så bede, en bøn man vil gentage, men for at være sikker så laver man lige wudu igen – og sådan kører det i ring.

Hvad er formålet med det? At gøre så det til sidst bliver for meget for en, så man bliver modløs, træt af det hele og giver op, holder op med at bede om tilgivelse og stopper med at lave noget, og til slut ender med at vende Islam ryggen. Alt sammen fordi man endte med at lytte til waswasa.

Derfor er det ekstra vigtigt, at vi ikke hører efter vores waswasa og gentager ting ‘bare for at være på den sikre side’.

 

Må Allah give os alle styrke til at holde fast og hjælpe med at holde waswasa ude.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Khadimi, Bariqa al-Mahmudiyya
Ghazali, Ihya Ulum al-Deen