Forside / Råd & Vedjledning / Er det forkert at tørre ansigtet med hænderne efter dua?
dua

Er det forkert at tørre ansigtet med hænderne efter dua?

Råd & Vedjledning, Udførelse af bønnen
Spørgsmål

Er det rigtigt, at man ikke skal tørre sine hænder over ansigtet, når man har lavet dua? Jeg har hørt, at der findes lærde, der siger, at man er uviden, hvis man gør det?


Svar

Der er intet galt i at tørre hænderne over ansigtet efter at have lavet du’a.

Det er ikke tegn på uvidenhed eller en bid’a (noget nyt, der er forkert at gøre). Tværtimod er det noget de lærde skriver er fra sunna.

Der findes flere hadith, der bekræfter, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) plejede at tørre hænderne over ansigtet, efter at have lavet dua.

Blandt dem:

Det er blevet berettet af Umar ibn al-Khattab:

Når Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) ville løfte sine hænder for at lave dua, så ville han ikke tage dem ned igen, før han havde tørret dem over sit ansigt.Jami Tirmidhi1

Det er berettet af Ibn Abbas, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:

Når i beder Allah, så bed til ham fra jeres håndflader og ikke fra bagsiden, og tør jer over jeres ansigter med hænderne.Mustadrak2

Det er berettet af Saib ibn Yazid’s far:

Når Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) ville lave dua, ville Han løfte sine hænder og tørre ansigtet med dem.Sunan Abu Dawud3

Det er berettet af Aysha:

Når Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) skulle sove, ville Han puste i sine håndflader og læse Surat al-Ikhlas, Surat al-Falaq og Surat al-Nas, og derefter ville Han tørre hænderne over ansigtet, og hvad de kunne nå af resten af kroppen.Sahih Bukhari4

Samlet set bekræfter disse hadith, at der absolut intet forkert er i at tørre hænderne over ansigtet efter man har lavet dua. Tværtimod er det tydeligt, at der var noget Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) plejede at gøre.

Når nogen lærde har sagt, at det ikke er noget man gør, så er det formentlig sagt i sammenhæng med, at det ikke er noget man gør, hvis man laver dua, imens man beder. Og det jo klart nok, for man skal ikke lave andre bevægelser, mens man rent faktisk er i gang med at bede sin bøn.

Eller at hvis man ikke løfter hænderne til at starte med, når man laver dua, så er der heller ikke nogen grund til at tørre dem over ansigtet. Men når man laver dua, ved at løfte hænderne, efter man f.eks. har bedt færdigt, så er der intet galt i at tørre hænderne over ansigtet.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

  1. I nogle udgaver af Jami Tirmidhi har Tirmidhi angivet hadithen som sahih gharib. Hadithen er hasan som angivet af Ibn Hajar i Bulugh al-Maram, at når den sammenholdes med lignende hadith bliver de til sammen Hasan, og det samme angives af Suyuti i Fad al-Wia og Thanavi i Ila al-Sunan. Nur al-Din Itr skriver i Ilam al-Ina’am, at de mange beretningkæder tilsammen giver sahih.
    كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا رفع يديه في الدعاء لم يحطهما حتى يمسح بهما وجهه []
  2. Hadithen er hasan som angivet af Ibn Hajar i Bulugh al-Maram, at når den sammenholdes med lignende hadith bliver de til sammen Hasan, og dette bekræftes af Suyuti i Fad al-Wia. Suyuti markerer selv hadithen som sahih i Jami al-Saghir, og Azizi kommenterer ikke på det i Siraj al-Munir, hvilket gengives af Thanavi i Ila al-Sunan. Nur al-Din Itr skriver i Ilam al-Ina’am, at de mange beretningkæder tilsammen giver sahih.
    أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال سلوا الله ببطون أكفكم ولا تسألوه بظهورها، فإذا فرغتم فامسحوا بها وجوهكم []
  3. Abu Dawud beretter hadithen uden at kommentere på den, hvilket indikerer, at han mener, at den kan bruges som bevis. Suyuti markerer hadithen som hasan i Jami al-Saghir, og hverken Munawi i Faid al-Qadir eller Azizi i Siraj al-Munir kommenterer på det, hvilket indikerer at de er enige. Nur al-Din Itr skriver i Ilam al-Ina’am, at de mange beretningkæder tilsammen giver sahih.
    أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا دعا فرفع يديه مسح وجهه بيديه []
  4. Hadithen er sahih. []