Spørgsmål
Det siges, at Allah prøver dem Han elsker mest, men hvorfor er det sådan? “Normalt” er det sådan, at dem man elsker, vil man ikke have går gennem problemer.
Hvordan ved man om noget er en prøve, eller om det er en straf?
Svar
Allah siger i Koranen:
Der er intet som Ham.Surat al-Shura, kapitel 42, vers 11
Det betyder, at der ikke findes noget som helst lig Allah. Han er den ene, unikke og absolutte uden nogen sammenligning.
Vi kan ikke finde noget som helst, der på nogen måde minder om Allah.
De lærde nævner i denne sammenhæng et gyldent princip, som vi altid burde have i baghovedet: ”Uanset hvordan du forestiller dig Allah, så vid, at Han ikke er sådan.”
Det betyder, at vi ikke kan sige, ”hvis vi er sådan”, så må ”Allah også være noget lignende”, eller hvis vi gør sådan, så vil ”Allah også gøre noget lignende.”
Så hvis vi tror, at Allah er drevet af motiver ligesom os, så skal vi være klar over, at det er Han ikke. Det er kun noget, vi som mennesker har, og derfor kan vi ikke overføre det til Allah og tro, at Han også må gøre sådan.
Motiver er nemlig en begrænsning, det er noget, man kun gør, pga. man har brug for noget, og Allah har ikke brug for noget som helst.
Men derfor kan vi godt lede efter fordele, visdom og andet, i det som Allah vælger at gøre, men at vide ”præcis hvorfor” kommer vi ikke til, for Allah siger:
Han [Allah] bliver ikke spurgt om, hvad Han gør, men de [menneskerne] bliver spurgtزSurat al-Ambiya, kapitel 21, vers 23
Selvom det måske er tilfældet, at vi oftest vil gøre tingene nemmere for dem vi holder mest af, så kan det nogle gange forholde sig anderledes.
- F.eks. vil en træner gøre tingene sværere for sin bedste fodboldspiller. Han holder mest af ham og ved, at han er den mest dyrebare, men alligevel sætter træneren mere pres på ham, for at han kan forbedre sit spil endnu mere.
- I militæret vil generalen også sætte de stærke soldater på sværere og sværere opgaver, for at styrke dem yderligere.
- En lærer vil også give sine bedste elever sværere og svære opgaver og dermed sætte dem på større prøver.
Fodboldspilleren, soldaten og eleven vil måske slet ikke forstå, hvorfor det er sådan. Hvorfor skal de, favoritterne, udsættes for noget sværere end alle andre? Det burde jo ikke være dem, når de er så dygtige og gør tingene rigtigt? Men alligevel er det dem, ”det går ud over”.
Det kan føles uretfærdigt og mærkeligt, men de skal igennem det, fordi træneren, generalen og læreren ser noget i dem, de gerne vil have udviklet. De kan se en kvalitet i dem, og den kvalitet skal de udvikle og styrke, så det kan gøre dem endnu bedre.
Og noget tilsvarende kan man, på sin vis sige sker, når Allah tester dem Han elsker.
Hver eneste af os, der bliver testet med prøvelser, bliver kun testet for sit eget bedste.
Hvorfor? Fordi der er en kvalitet i personen, som Allah ønsker at forbedre og styrke, og dermed gøre så personen bliver et bedre menneske og stiger i rang hos Allah.
- En person der tilegner sig meget viden kan f.eks. blive prøvet ved, at han ikke har nogen at undervise. For ham er det en prøvelse at se, at der ikke er nogen, han kan give sin viden til.
Men prøvelsen er for at styrke ham, for når han ikke har nogen at undervise, vil han bruge mere tid på at lære. Dermed vil han styrke sit videns-grundlag, for at kunne undervise bedre, når han endelig har nogen at undervise.
- En rig person, der ikke arbejder, bliver bestjålet og mister alle sine penge, kan f.eks. blive prøvet ved, at han nu skal arbejde for sine penge. For ham er det en prøvelse at se, at han ikke længere kan få alt uden at røre en finger.
Men prøvelsen er for at styrke ham, så han kan se, at alting ikke ligger på et sølvfad, og han kan dermed sætte pris på, at folk er fattige og opleve, hvad folk gør for at forsørge deres familier.
Samtidig skal man også se den samme prøvelse fra forskellige perspektiver.
Enhver person får nemlig det, som han har gjort sig fortjent til.
F.eks. kan et jordskælv være:
- En reminder til ikke-muslimerne om, at det er Allah, der har kontrol over tingene.
- En udfordring for de mennesker, der er ramt af jordskælvet.
- Et wake-up call for de muslimer, der forventer at leve længe og derfor udskyder at bede, tage hijab på, lave hajj indtil senere osv.
- En chance for muslimerne at vende sig mod Allah og bede om tilgivelse.
- En velsignelse for de muslimer, der nu får mulighed for at hjælpe de ramte.
Så den samme ting rammer folk forskelligt, og vil blive oplevet forskelligt, afhængig af ens egen situation.
Så hvis Allah prøver os, er det for vores bedste.
Vi er måske ikke klar over det, men i alle tilfælde er det fordi, Allah ønsker at forbedre og styrke en bestemt kvalitet eller egenskab i os. Det er så op til os, at forstå det og tænke over, hvad den kvalitet og egenskab er, og så takke Allah for at gøre sådan.
Den, der vælger at se sine prøvelser på den måde, vil se dem som en velsignelse fremfor en straf.
Må Allah gøre os alle til folk, der ser Hans tegn og velsignelser i alting.
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
Kilde
Shah Waliullah, Hujjatullah al-Baligha
Ghazali, Ihya Ulum al-Deen
Izz al-Din Ibn Abdussalam, al-Qawaid al-Kubra