Forside / Kvinderelaterede emner / Tøj, udseende & andet (kvinder) / Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form
toerklaede

Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form

Tøj, udseende & andet (kvinder)
Spørgsmål

Hvad er hijab, og hvad er beviserne på det?
Hvad er det en kvinde skal dække?
Hvordan skal hun dække det, og er det obligatorisk at gå med jilbab?


Svar

Hijab er obligatorisk, hvilket fremgår klart og tydeligt i Koranen, og ud fra Profetens hadith (må Allahs fred og velsignelser være over Ham).

Hijab er en muslimsk kvindes påkrævede tildækning, foran mænd hun ikke er relateret til (dvs. andre end hendes mahrams og ægtefælle).

Hijab oversættes ofte kun til tørklædet, men det inkluderer også, at man er anstændigt klædt i form af løstsiddende og uigennemsigtigt tøj, der ikke klistrer sig op af ens krop.

Men hijab gælder for hele kroppen med undtagelse af ansigtet, hænderne og fødderne.

Selve hijaben er at klæde sig, så kroppens hud og form ikke er synlig.

Der er forskellige holdninger til, om påbuddet om hijab også gælder at dække ansigtet, hænderne og fødderne eller ej.

Men de muslimske lærde har siden Profetens tid altid være enige om, at hijab inkluderer, at kvinden dækker sit hår.

Beviserne for hijab

Hijab er påbudt af Allah i Koranen, og det er en del af en muslimsk kvindes religiøse tilbedelse at have hijab på. Blandt beviserne på hijab er, at Allah siger:

Sig til de muslimske kvinder, at de skal sænke deres blik, beskytte deres kønsdele og ikke vise deres ydre [krop], undtagen det, der [normalt] kommer til syne. De skal tage deres khimar [slør, tørklæde] over deres krop, og ikke vise deres ydre til andre end deres ægtefælle, deres fædre [hendes egen far], ægtefællens fædre [hans far], deres børn [hendes egne børn], ægtefællens børn, [hendes egne] søskende, nevøer og niecer, [andre muslimske] kvinder, deres kvindelige tjenere, dem uden kønsdrift, og børn, der endnu ikke har viden om kvinders private kropsdele.Surat al-Nur, kapitel 24, vers 31

O Profet, sig til dine koner, døtre og de muslimske kvinder, at de skal tage deres løse tøj på over deres kroppe. Det er bedre for dem, at de kendes sådan, så de ikke bliver chikaneret.Surat al-ahzab, kapitel 33, vers 59

Hvad det så præcis er, at en kvinde skal dække, blev gjort klart af Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over Ham).
Det er blevet berettet af Aisha:

Abu Bakrs datter [Asma] kom over til Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over Ham), mens hun havde noget tyndt tøj på. Herpå sagde Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over Ham) til hende: ’Asma, når en pige når menstruations-alderen, skal alt andet end dette og dette være tildækket’. Han pegede på hendes ansigt og hænder.Sunan Abu Dawud1

Selve hijaben betyder altså, at en kvinde udadtil ikke må vise andet end ansigtet, hænderne og fødderne for fremmede mænd.

Fødderne har samme status som hænderne, da de i praksis svarer til det samme som hænderne.

Hijab – betingelser og form

Selve hijab er at klæde sig anstændigt med løst tøj, der dækker ens hår, hud og skjuler kroppens former, uden at tiltrække sig opmærksomhed.

En hijab skal altså opfylde tre basale krav:

  1. Den skal være løs
  2. Den skal dække de påkrævede områder ordentligt (dvs. hele kroppen undtagen ansigt, hænder og fødder)
  3. Den må ikke tiltrække opmærksomhed

En hijabs præcise form kan godt være forskellig fra kultur til kultur, så længe disse tre krav er opfyldt.

Så et tørklæde og en lang løstsiddende tunika med en løse bukser, en normal, løs og dækkende pakistansk shalwar-kamiz eller lignende tøj kan sagtens opfylde kravene for hijab.

Dog er det anbefalet at gå med en lang løs dragt, som en jilbab, abaya eller lignende, men det er ikke obligatorisk, så længe de øvrige krav for hijab er opfyldt.

Med hensyn til, hvad der er tilladt af farver og mønstre, vil de også afhænge af områdets kultur.

Det eneste man skal være opmærksom på er, at man skal undgå farver og mønstre, der vil være underlige, upassende eller vil tiltrække sig opmærksomhed.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Alusi, Ruh al-Maani
Zailai, Tabyin al-Haqaiq
Tabari, Jami al-Bayan
Qurtubi, al-Jami Li Ahkam al-Quran
Ayni, Umdat al-Qari

  1. Abu Dawud skriver selv, at hadithen er mursal, men kommenterer ikke yderligere på det.
    أسماء بنت أبي بكر دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق فأعرض عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم وقال ” يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم تصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا ” وأشار إلى وجهه وكفيه []