Forside / Aqida / Begravelse & døden / Er obduktion tilladt i islam?
obduktion

Er obduktion tilladt i islam?

Begravelse & døden, Behandling & medicin
Spørgsmål

Hvad siger islam om obduktion og at skære i en død person til f.eks. undersøgelse af sygdomme og studier?


Svar

Obduktion er tilladt i det omfang det er nødvendigt.

Dvs. man må gerne lave en obduktion for blandt at:

  • Fastslå dødsårsagen, såfremt den er vigtig at kende (f.eks. i forbindelse med mord & ulykker)
  • Som led studier (f.eks. medicin, patologi, forskning i sygdomme og lignende)
  • Og lignende nødvendigheder.

Men hvis der ikke er nogen nødvendighed, der gør sig gældende, så vil det ikke være tilladt. Dette skyldes, at udgangspunktet i islam er, at en død persons krop skal udvises samme respekt, som hvis personen var levende.

Det kommer i Koranen:

Vi har ophøjet mennesket.Surat al-Isra, kap 17, vers 70

Ligesådan fremgår det i hadith, f.eks. berettes det fra Aisha, at Profeten sagde:

At brække en døds knogle er ligesom at brække en levendes knogle.Sunan Abu Dawud1

Dvs. når det ikke er tilladt at skære i en levende person, så er udgangspunktet, at det heller ikke er tilladt at skære i en død person.

Men dette aspekt kan tilsidesættes, hvis behovet for f.eks. at redde liv, opnå viden om sygdomme, opklare kriminalitet eller lignende nødvendiggør en obduktion.

Tahawi kommenterer på hadithen om, at man ikke må brække en død persons knogler og bemærker:

Dette er når det ikke er nødvendigt, for når det er nødvendigt, så er det tilladt for et menneske at skære sin egen hånd af, hvis der er en sygdom i hånden.Mukhtasar Ikhtilaf al-Ulama2

Hvis det er tilladt at skære sin egen hånd af, hvis det er nødvendigt, så er det klart, at det også er tilladt at udføre obduktion, hvis det er nødvendigt.

På basis af dette, så er obduktion tilladt, såfremt det er nødvendigt. Dette gælder både, hvis der er behov for at finde en dødsårsag, eller det sker i forbindelse med lægefaglige studier.

 

Og Allah ved bedst

Waseem Hussain

 

Kilde

Muslim World League res. 1/10 (1987)
Badr al-Din al-Qasmi, Asr-e-Hazir ke Fiqhi Masail

  1. كسر عظم الميت ككسره حيا
    Nawawi skriver i Majmu, at hadithens beretningskæde er sahih []
  2. قال أبو جعفر هذا غير حال الضرورة لأن في الضرورة قد يجوز للإنسان قطع يد نفسه بعلة فيها []