Forside / Ægteskab & Familie / Børn & opdragelse / Er det obligatorisk at få børn?
faa_boern

Er det obligatorisk at få børn?

Børn & opdragelse
Spørgsmål

Er det obligatorisk at få børn? Må en kvinde godt lade være med at blive gravid, hvis hun ikke mener, det er det rette tidspunkt og ønsker at vente? Eller skal hun have et barn, hvis hendes mand ønsker det?


Svar

Blandt visdommen ved ægteskab er, at man skal have børn.

Samtidig er det et af Islams fundamentale mål at sikre, at livet går videre.

At have børn giver glæde og knytter parret tættere sammen i et stærkt bånd af kærlighed, fred og barmhjertighed. Derfor skal børn ses som en stor velsignelse fra Allah, der siger:

Allah har givet jer koner fra jer selv, og har fra dem givet jer børn og børnebørn. Han forsørger jer af det gode.Surat al-Nahl, kapitel 16, vers 72

Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over Ham) giftede sig og havde børn, og Han er det bedste eksempel at følge. Det er blevet berettet af Maqal Ibn Yasar, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over Ham) sagde:

Gift jer med dem, der er kærlige og frugtbare, for jeg vil være stolt af jeres antal foran folk.Sunan Abu Dawud1

Ovenstående hadith er en klar opfordring til, at man skal have børn.

At have børn er både manden og konens ret, og ingen af dem kan afvise at få et barn.

Hvis parret skulle være uenige om, hvorvidt man skal have børn, eller hvornår man skal have børn, og hvor lang tid man skal vente, så skal parret snakke om problemet og finde en løsning, der udtrykker forståelse, sammenhold og kærlighed blandt dem.

Idéen om slet ikke at have børn, eller vente med at få børn, indtil man har fået etableret en karriere, er langt fra at være islamisk.

Med sådanne holdninger følger man blot ikke-muslimske idealer, der lægger vægt på karriere, penge og forbrug, på bekostning af en kærlig familie, et trygt hjem og hensynet til hinanden.

Hvis en af parterne er infertil (ikke kan få børn), er det naturligvis en anden situation.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Zafar Usmani, Ila al-Sunan
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar

  1. Iraqi skriver i Mughni, at hadithens beretningskæde er sahih. []