Spørgsmål
Hvordan bør kvinder sidde når de laver af sajda (knæfald)? Med fødderne oprejst eller fladt? Skal albuerne placeres løftet eller lagt?
Svar
Det er sunna for kvinder, at de holder kroppen tæt, og skjuler den så meget som muligt.
- Dette gøres ved at holde kroppen så tæt som muligt, når man laver saja.
- Overarmene holdes tæt ind til kroppen og forarmene er lagt ned på jorden.
- Maven løftes ikke op, men lægges ned på lårene, og man søger for at holde kroppen tæt, og undgår at løfte bagdelen så vidt muligt.
- Fødderne ligges fladt på jorden, og de er ikke oprejst.
Ovenstående er, hvordan kvinder bedst laver sajda. Hvis man ikke mestrer det, så gør det ikke noget, og det har ikke indflydelse på gyldigheden af bønnen, hvis man gør det på en anden måde end det beskrevne. Men man bør prøve sit bedste for at gøre som beskrevet.
Det er ikke meningen, at mænd skal lave sajda som kvinder, eller at kvinder skal lave sajda som mænd.
Årsagen til at der er forskel på mænd og kvindes sajda er, at deres kroppe er forskellige, og fordi kvinder har meget ”haya” (ære, skam, ophøjethed, respekt). Dette er noget Allah, med al Hans visdom, har taget højde for i bønnen. Derfor er bønnens form, og de stillinger man befinder sig i undervejs forskellige for mænd og kvinder.
Man kan måske have hørt, at kvinder skal lave sajda ligesom mænd, og at den beskrevne sajda for kvinder, svarer til at gøre som en hund. Dette er en misforståelse, og det med ”at lave sajda som en hund” gælder kun for mænd. Kvinder bør altså være i sajda med armene på jorden.
Man behøver ikke meget fantasi til at forestille sig, hvorfor det er upassende for kvinder at lave sajda ligesom mænd gør det.
At bevare kvindens ’haya’ i visse stillinger har intet at gøre med at sidestille hende med en hund. Tværtimod, så er det kun en ophøjelse af kvindens ære og værdighed.
Den der fortjener ens ’haya’ allermest er Allah, og hvis en kvinde laver sajda som en mand, så fjerner det kvindens ’haya’, hvor den er allervigtigst.
Og det er slet ikke sådan Islam opfordrer kvinder til at være.
Må Allah vejlede os alle til det, der bringer os tættere på Ham.
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
Kilde
Kasani, Badai al-Sanai
Ibn Nujaym, Bahr al-Raiq
Mulla Khisro, Durar al-Hukkam
Haskafi, Durr al-Mukhtar
Ibn al-Humam, Fath al-Qadir
Shaykh Nizam m.fl, Fatawa Hindiyya
Halabi, Halabi Kabir
Tahtawi, Hashiyat Tahtawi Ala Maraqi al-Falah
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Zailai, Tabyin al-Haqaiq