Forside / Tilbedelse / Bønnen / De obligatoriske bønner & witr / Hvad er Hanafi Asr ? Betyder det, at der er to Asr tider, og hvilken skal man så følge?
hanafi

Hvad er Hanafi Asr ? Betyder det, at der er to Asr tider, og hvilken skal man så følge?

De obligatoriske bønner & witr
Spørgsmål

Når jeg skal tjekke bedetiderne, står der nogle steder et andet tidspunkt for Asr-bønnen som “Hanafi-Asr”. Hvorfor beder Hanafi-skolen Asr senere end alle andre? Er det forkert, at følge “den normale” og ikke den der hedder “Hanafi-Asr”, hvis man selv følger Hanafi-skolen?


Svar

Årsagen til at der findes en Hanafi Asr er fordi, der er to holdninger til, hvornår Asr starter.

  • Den “tidlige Asr”, hvilket er, at Asr starter når skyggen af et objekt er ligeså lang som objektet. Dette er holdningen i de tre lovskoler Maliki, Shafi og Hanbali, samt hos nogle hanafier.
  • Den “sene Asr”, hviket er, at Asr starter når skyggen af et objekt er dobbelt så lang som objektet. Dette er udgangspunktet i Hanafi-skolen.

Hvis man f.eks. sætter en pind i jorden, der er 1m lang (og skyggen ikke findes når dhuhr går ind), så vil Asr ifølge den første holdning starte, når skyggen på pinden er 1m. Mens det ifølge den anden holdning er, når skyggen på pinden er 2m. Afhængig af, hvornår skyggen bliver dobbelt så lang, kan der derfor opstå en væsentlig forskel på de to Asr tider.

Det er denne forskel for, hvornår Asr starter (og dermed hvornår Dhuhr slutter), der gør, at der på nogle kalendere for bønnen vil være en mulighed, der hedder ”hanafi asr”, ”sen asr” eller andet i den stil.

Hvis man selv følger Hanafi-skolen er det ikke et krav, at man absolut skal følge ”den sene asr tid”.

Dog er den stærkeste holdning i Hanafi-skolen, at man følger den sene Asr tid. Men selv i Hanafi-skolen er der også holdninger, der støtter den tidlige Asr tid. Derfor er det ikke forkert at følge den tidlige Asr tid, hvis man ellers følger Hanafi-skolen.

I praksis følger mange hanafier i mellemøsten den tidlige Asr tid, fordi det nu engang er den, der er udbredt i de lande. Derudover er den også i overensstemmelse med de andre lovskoler.

Hvis man ikke følger Hanafi-skolen følger man den tidlige Asr tid.

Da der ikke er nogen fælles standard for, hvordan man skal gøre i Danmark, skal en person, der følger hanafi-skolen vælge en af de to Asr-tider og sørge for at bede i forhold til den.

Her kunne man f.eks. vælge den man er opdraget med, eller den som ens tætteste moské følger. Men da de andre lovskoler kun kan følge den tidlige Asr tid, vil det være helt på sin plads, at man for at undgå at forvirre sig selv og andre, altid følger den tidlige Asr tid.

Ønsker man at være på den helt sikre side, bør man læse dhuhr indenfor den første holdning og læse asr ifølge den anden holdning.

Uanset hvilken tid man vælger, bør man ikke droppe en fællesbøn fordi de beder den ifølge en anden tid, end den man selv følger.

Er der en fællesbøn, og har man mulighed for at bede med, så bør man altid gøre det, uanset ens personlige standpunkt.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Haskafi, Durr al-Mukhtar
Haskafi, Durr al-Muntaqa
Ibn al-Humam, Fath al-Qadir
Halabi, Halabi Kabir
Tahtawi, Hashiyat Tahtawi Ala Maraqi al-Falah
Shurunbulali, Imdad al-Fattah
Shaykhi Zadah, Majma al-Anhur
Sadr al-Sharia, Sharh Wiqaya