Forside / Tilbedelse / Bønnen / Den rejsendes bøn / En kort oversigt over den rejsendes bøn
rejsende

En kort oversigt over den rejsendes bøn

Den rejsendes bøn
Spørgsmål

Hvilke regler gælder for en rejsende med hensyn til bønnen? Hvornår skal man forkorte bønnen, og hvornår skal man læse den hele?


Svar

En kort oversigt over den rejsendes bøn

For bønnen gælder, at hvis man er rejsende, skal man læse samtlige 4 rakat fard bønner som 2 rakat. Dette kaldes at bede bønnen som ‘Qasr’, dvs. at man forkorter bønnen. I praksis betyder det at:

  • De fire rakat fard i Dhuhr, Asr og Isha læses som 2 rakat.
  • Maghrib og Fajr forbliver som normalt.
  • Witr forbliver også som normalt.

At de skal læses som to rakat betyder, at man skal læse Dhuhr, Asr og Isha, på samme måde som man ville læse de to rakat fard i Fajr-bønnen.

Hvorvidt man skal forkorte bønnen eller ej afhænger af om man er rejsende. For at finde ud af om man er rejsende, skal man have kendskab til sin situation.

En persons tilstande

En person kan befinde sig tre steder:

  1. I sin faste bopæl
    Man bor normalt et sted, hvor man har sit faste hjem. Den by man bor i, er ens faste bopæl. Det er ligegyldigt om byen er lille eller stor. Det vigtige er, at det er den by, man selv bor i som fast bopæl. Man skal ikke forkorte bønnen, når man er i sin faste bopæl.
  2. I en midlertidig bopæl
    Nogle gange vil man befinde sig i en by, hvor man skal bo midlertidigt. Det er ikke ens egentlige hjem, men af en eller anden årsag skal man bo i denne by for en begrænset periode. Hvis man har hensigt om at bo i en anden by i 15 dage eller mere, så vil det være ens midlertidige bopæl. Man skal ikke forkorte bønnen, når man er i sin midlertidige bopæl.
  3. Være rejsende
    Hvilket er, når man ikke befinder sig i de to ovenstående, dvs man er rejsende.
    I praksis er det, hvis man forlader sin faste eller midlertidige bopæl med hensigt om at rejse mindst ca. 80 km, eller hvis man befinder sig i sin destination, og skal være der mindre end 15 dage.
    Det er kun når man befinder sig i denne situation, at reglerne for den rejsendes bøn vil gælde. Man skal forkorte bønnen, når man er rejsende.

Ens faste bopæl er altid ens faste bopæl, og den kan kun ændres til en ny fast bopæl.

Hvis man f.eks. er født, opvokset og bor i København, så er det ens faste bopæl. Hvis man tager på ferie i to uger og kommer tilbage til København, så vil København stadigvæk være ens faste bopæl. Ens faste bopæl kan godt skifte, f.eks. hvis man gifter sig og flytter til Odense, så vil ens faste bopæl skifte til Odense.

Hvis man rejser væk fra sin midlertidige bopæl, så holder den op med at være ens midlertidige bopæl.

Hvis man f.eks. har København som sin faste bopæl, og skal bo 20 dage i Århus, så er Århus ens midlertidige bopæl, når man befinder sig i Århus. Hvis man på dag 21 rejser til Herning, er Århus ikke længere ens midlertidige bopæl.

Skulle man herefter komme tilbage til et nyt ophold i Århus for at være der i 5 dage, for derefter at rejse tilbage til København, så vil man i de sidste 5 dage være rejsende i Århus.

Hvordan man bliver til ”en rejsende”

  • Man bliver rejsende, når man forlader sin faste eller midlertidige bopæl med en hensigt om at rejse en afstand på mindst ca. 80 km.
    De 80 km tælles fra bygrænse til bygrænse, og udregnes som den afstand man rent faktisk tilbagelægger og ikke som en fugleflugtslinje.
  • Hvis man skal være mindre end 15 dage på sin destination, er man også en rejsende, mens man er der.
    Det er liggyldigt om man er der i to timer, tre dage eller 10 dage, og hvad man laver der. Hvis man er der i mindre end 15 dage, så er man rejsende og skal forkorte bønnen.
  • Hvis man skal være på destinationen i 15 dage eller mere, så er ens destination ens midlertidige bopæl, og man er ikke en rejsende, når man er der.
    Men man er en rejsende, når man er på vej derhen og på vej hjem igen, så længe der er en afstand på mindst ca. 80 km til og fra derfra.

Det betyder at:

  1. Hvis man rejser fra sin faste bopæl (den by man normalt bor i), eller den midlertidige bopæl (hvis man f.eks. er på ferie i Istanbul 20 dage, og nu skal 5 dage til Konya),
  2. og rejsen er mere end ca. 80 km fra bygrænsen (ikke ens hus, stationen eller andet i den stil, men bygrænsen),
  3. og man skal være mindre end 15 dage det sted man rejser hen til (også bygrænsen),
  4. så SKAL man forkorte bønnen, når man rejser og er derhenne.

Dette gælder fra det øjeblik man forlader sin faste eller midlertidige bopæl indtil:

  • Man kommer tilbage til sin faste bopæl (dvs. indenfor bygrænsen, ikke helt hen til ens hus eller station) eller
  • Man befinder sig i sin midlertidige bopæl, hvor man har hensigt om at være 15 dage eller mere.

Vigtige principper

Hvis ens destination er ens faste bopæl, så er man aldrig rejsende der, uanset hvor lang tid man skal være der.

Hvis København er ens faste bopæl, så skal man altså ikke forkorte bønnen der, uanset om man vil være i København 2 dage eller 2 år. Det betyder også, at hvis man ankommer til sin faste bopæl for at være der i 24 timer og så rejse videre, så skal man ikke forkorte bønnen, i de 24 timer man befinder sig i sin faste bopæl.

Man skal forkorte sin bøn lige så snart man forlader sin by, med hensigt om at rejse mindst ca. 80 km.

Man skal altså ikke vente med at forkorte bønnen, indtil man rent faktisk har tilbagelagt 80 km. Har man hensigten om at rejse ca. 80 km. så kan man også forkorte bønnen lige så snart man har forladt bygrænsen.

Det er afstanden der er afgørende

Det er ligegyldigt, hvor lang tid man er om at tilbagelægge afstanden. Det er også ligegyldigt, hvordan man tilbagelægger afstanden.

Det spiller altså ingen rolle, om man kan gøre det på 2 timer eller 2 dage, eller om man gør det i bil, med et fly, på en cykel, til fods eller andet.

Det eneste der betyder noget er, at der er mindst ca. 80 km fra bygrænse til bygrænse. Hvis det er tilfældet, skal man bede samtlige 4 rakat fard bønner som 2 rakat. Dvs. man skal bede de fire rakat fard i dhuhr, asr og isha som om det var fajr.

Afstanden tælles fra bygrænsen

Dvs. man skal tælle om der er ca. 80 km fra bygrænsen fra ens egen by til den by man skal til. Man skal ikke tælle fra ens hjem, hotel, stationen, lufthavnen eller lignende. Det der er afgørende er, hvor man forlader bygrænsen fra.

Det er hensigten om de 15 dage, der er afgørende

Det er ligegyldigt om man rent faktisk har været i sin midlertidige bopæl i 15 dage eller ej. Hvis man har hensigt om at være der i 15 dage eller mere, så skal man ikke forkorte bønnen, når man er der, uanset om man har været der i to, fem eller 20 dage.

Større byer er at regne for en enkelt stor sammenhængende by.

Selvom man i større byer kan komme ud for, at der er separate kommuner, postnumre og lignende, så betyder det ikke at der er tale om forskellige byer. F.eks er Storkøbenhavn at regne for en og samme by. Bor man i Lyngby så befinder man sig stadigvæk i Storkøbenhavn, selvom man tager til Glostrup. En person der bor indenfor Storkøbenhavn er derfor først rejsende, når han forlader Storkøbenhavn. Det samme vil gøre sig gældende for andre byer som Århus, Odense og lignende.

Så det der betyder noget er:

  • Bygrænsen for den by man bor i (byen kaldes A).
  • Bygrænsen for den by man skal hen til (byen kaldes B).
  • Den afstand man selv tilbagelægger mellem A og B.
  • Hvis afstanden mellem A og B er mere end ca. 80 km, skal man forkorte bønnen, når man rejser fra A til B (husk A er bygrænsen og B er bygrænsen, det er ikke fra ens eget hjem til hotellet).
  • Hvis man skal være i B i mindre end 15 dage, skal man også forkorte bønnerne, så længe man er i B.
  • Hvis man skal være i B i 15 dage eller mere, skal man ikke forkorte bønnerne, så længe man er i B. Når man rejser tilbage igen (altså fra B til A), skal man også forkorte bønnen.
  • Hvis afstanden mellem A og B er mindre end ca. 80 km er der ingen ændringer, og alting er som det plejer.

Ovenstående gælder alt sammen ifølge hanafi-skolen. I de andre skoler (shafi, maliki og hanbali) forholder tingene sig lidt anderledes. Man kan derfor komme ud for andre holdninger omkring afstand, om det skal være 15 dage eller ej og andre små forskelle.

Et par eksempler

Eksempel 1

Du bor i København og skal besøge familien i Odense. Du skal kun være i Odense i 6 timer, dvs:

  • Din faste bopæl er København.
  • Du skal rejse mere end 80 km.
  • Du skal være på din destination i mindre end 15 dage.
  • Derfor skal du forkorte din bøn både når du rejser, og når du er i Odense, indtil du er tilbage i København.

Så hvis:

  • Du forlader dit hjem om morgenen kl. 7
  • Du tager toget på hovedbanegården kl. 8
  • Du forlader København kl. 9

Så du skal først begynde at forkorte din bøn fra kl. 9, for det er først kl. 9, at du forlader Københavns bygrænse med hensigten om at rejse mindst 80 km.

Og hvis:

  • Du ankommer til Odenses bygrænse kl. 11
  • Du er hjemme hos din tante 11:30
  • Du tager af sted fra din tante kl. 18:00
  • Du forlader Odenses bygrænse kl. 19:00
  • Du ankommer til Københavnsområdet kl. 21:00
  • Du ankommer til dit hjem kl. 22:00

Så skal du forkorte bønnen indtil kl. 21, for det er først kl. 21, at du kommer tilbage til din faste bopæl (Københavns bygrænse).

Skulle du i stedet have besøgt din svigerfamilie i Roskilde, så skulle du ikke forkorte bønnen, fordi der er mindre end 80 km mellem København og Roskilde.

Eksempel 2

Du bor i København, og skal rejse 3 uger til Amman i Jordan, dvs:

  • Din faste bopæl er København
  • Du skal rejse mere end 80 km
  • Din midlertidige bopæl er Amman, da du skal være i Amman i mere end 15 dage.
  • Derfor skal du forkorte din bøn, når du rejser, men ikke mens du er i Amman (for du skal være 3 uger, dvs. 21 dage, i Amman)

Så hvis:

  • Du forlader dit hjem kl. 7
  • Du ankommer til Københavns Lufthavn kl. 8
  • Dit fly letter kl. 13
  • Du ankommer til Ammans lufthavn kl. 23
  • Du ankommer til Ammans bygrænse kl. 1
  • Du er hjemme hos din moster eller på hotellet, hvor du skal bo kl. 2

Så skal du forkorte din bøn fra når flyet letter, indtil du når Ammans bygrænse.

Fordi Københavns Lufthavn er at regne for at være en del af Storkøbenhavn, mens Ammans lufthavn ligger udenfor Amman. Når du er i Amman, skal du ikke forkorte, fordi du skal være der 3 uger, og det er mere end 15 dage.

Bemærk, at man kun skal forkorte på lufthavnen, hvis den ligger udenfor byen.

Københavns Lufthavn Kastrup regnes for at være en del af storkøbenhavns-området. Derfor skal dem, der bor i Storkøbenhavn ikke forkorte bønnen, når de befinder sig i Kastrup Lufthavn. Dem, der bor udenfor København, f.eks. i Roskilde, Vejle, Odense eller lignende kan godt forkorte i Københavns Lufthavn.

Husk på at den midlertidige bopæl forsvinder ved, at man rejser væk fra den.

Det betyder, at hvis du har planlagt at rejse væk fra Amman, f.eks. ved at du efter 10 dage i Amman skal på en 3 dages udflugt til Damaskus, hvorefter du kommer tilbage til Amman de sidste 8 dage, og så rejser hjem til København, så gælder at:

Du er rejsende i Amman hele tiden, og du er rejsende i Damaskus også. Fordi du har kun til hensigt om at være i Amman i 10 dage, hvorefter du vil rejse væk derfra. Herefter vil du komme tilbage til Amman og være der i 8 dage. Men ingen af gangene har du hensigt om at være i Amman i mindst 15 dage i træk, og derfor vil du i Amman hele tiden være en rejsende, der skal forkorte bønnen.

Eksempel 3

Du bor i Århus, men skal på 3 dages kursus med arbejdet i København, dvs:

  • Din faste bopæl er Århus
  • Du skal rejse mere end 80 km
  • Du skal være på din destination i mindre end 15 dage.
  • Derfor skal du forkorte din bøn både når du rejser, og når du er i København, indtil du er tilbage i Århus.

Eksempel 4

Du bor i Helsingør, men studerer på universitetet i København, og tager derfor hver dag til København, dvs:

  • Din faste bopæl er Helsingør
  • Du skal rejse mindre end 80 km.
  • Du kommer derfor slet ikke til at være en rejsende, og skal derfor slet ikke tænke på om du skal forkorte bønnen eller ej.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Kasani, Badai al-Sanai
Ibn Nujaym, Bahr al-Raiq
Mulla Khisro, Durar al-Hukkam
Haskafi, Durr al-Mukhtar
Ibn al-Humam, Fath al-Qadir
Halabi, Halabi Kabir
Tahtawi, Hashiyat Tahtawi Ala Maraqi al-Falah
Mousuli, Ikhtiyar
Shurunbulali, Imdad al-Fattah
Shaykhi Zadah, Majma al-Anhur
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Shurunbulali, Shurunbulaliya
Zailai, Tabyin al-Haqaiq