Spørgsmål
Er leasing af biler tilladt i islam? Kan man ikke sige, at det bare er en måde at omgås rente på?
Svar
Leasing af en bil er tilladt, da det er en lejekontrakt, og det er tilladt i islam.
Leasing kan fungere som et udmærket islamisk og halal alternativ til at købe en bil på et rentebaseret lån, og der er intet galt i det fra et islamisk synspunkt.
Det er muligt at nogen kan opfatte leasing som et trick i stedet for at få finansieret sin bil med et rentebaseret lån. Men det der er vigtigt at holde for øje er ikke slutresultatet, men hvordan selve kontrakten er sammensat.
En rentebaseret kontrakt er en merbetaling på et lån, hvilket i den islamiske lære falder ind under riba, og det er haram.
En leasingkontrakt vil falde ind under det, der i den islamiske lære kaldes for ijara, hvilket er tilladt.
Ved rente og leasing er der i virkeligheden tale om to helt forskellige kontrakter:
Ved rentebaseret finansiering af en bil til f.eks. 200.000 kr. sker følgende:
- Man køber bilen og bliver ejer af den.
- Men stiller med en udbetaling på typisk 20% (ca. 50.000 kr.)
- Resten af pengene (ca. 150.000 kr.) lånes med en rente på måske 5% om året i tre år, hvor man betaler ca. 4500 kr. om måneden i tre år.
- Efter tre år har man betalt ca. 160.000 kr.
- Nu er man gældsfri og ejer bilen og kan gøre med den som man vil.
- Man lånte 150.000 kr. og har betalt 160.000 tilbage-
- Der er en merydelse på 10.000 kr. i tilbagebetalingen af lånet. Denne merydelse er riba, og er ikke tilladt.
Ved leasing af en bil der normalt koster 200.000 kr. sker følgende:
- Man køber aldrig bilen og bliver aldrig ejer af den.
- Man stiller med en udbetaling på ca. 20.000 kr.
- Derefter leaser man bilen for ca. 4000 kr. om måneden i tre år.
- Efter tre år har man betalt ca. 150.000 kr.
- Nu skal man aflevere bilen tilbage, for man ejer den slet ikke.
- Man lånte aldrig nogle penge, så der har aldrig været tale om riba eller noget som helst andet haram.
Den centrale forskel er, at ved finansiering af en bil låner man penge med rente og bliver ejer af bilen.
Ved leasing låner man ikke nogen penge og bliver ikke ejer af bilen, og derfor er der ikke noget haram i det.
Hvis man alligevel opfatter dette som problematisk, så er det fordi, at man fokuserer entydigt på slutresultatet og ikke på selve kontrakten.
Profetens eksempel er, at det ikke er slutresultatet alene, men selve kontrakten, der skal tages i betragtning i forhold til riba (rente).
Det kommer i Sahih Bukhari:
Bilal kom til Profeten med god kvalitets dadler, hvorpå Profeten spurgte ham: Hvor er det fra?
Bilal svarede: Vi havde dadler med dårlig kvalitet, så jeg solgte to sa’a af dem for en sa’a [af dem med god kvalitet], så vi kunne give dem til Profeten. Da Profeten hørte det sagde an: Åh! Det er lige præcis riba. Gør ikke sådan, men hvis du ønsker at købe det, så sælg dadlerne i en transaktion, og køb derefter [de gode dadler] for det [du solgte dem for].Sahih Bukhari1
Med andre ord, så er det haram at bytte 2 kg B-klasse dadler til 1 kg A-klasse dadler, da en sådan type ombytning af samme varetype falder ind under riba.
Men Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med ham) demonstrerer, hvordan man opnår præcis samme resultat, uden at det involverer riba.
Det som Bilal egentlig ønsker er, at han vil af med 2 kg B-klasse dadler og i stedet gerne vil have 1 kg A-klasse dadler.
Profetens løsningsforslag er, at splitte det op i to forskellige transaktioner. De 2 kg. B-klasse dadler sælges f.eks. for 100 kr., hvorefter de selvsamme 100 kr. bruges til at købe 1 kg A-klasse dadler af den samme person som man lige solgte de andre dadler til.
Det er tydeligt, at slutresultatet er det samme som ved direkte ombytning af dadlerne, men Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med ham) får tydeligt vist, at problemet ikke ligger i slutresultatet, men i den måde kontrakten er opbygget.
Derfor skal man ikke se på leasing som et trick, men som et reelt halal alternativ, da der er tale om en helt anden kontrakt.
Der kan måske være detaljer i de enkelte leasing-kontrakter, f.eks. krav om tilbagekøb, der måske kan være problematiske, men så er det ikke selve leasing-konceptet der er problemet, men de særskilte betingelser, der kan være haram.
De almindelige standard kontrakter der findes i dag mht. leasing af biler udgør ikke et problem i islamisk forstand.
Og Allah ved bedst
Waseem Hussain
- Hadithen er sahih.
أبا سعيد الخدري رضي الله عنه قال : جاء بلال إلى النبي صلى الله عليه وسلم بتمر برني فقال له النبي صلى الله عليه وسلم من أين هذا قال بلال كان عندنا تمر ردي فبعت منه صاعين بصاع لنطعم النبي صلى الله عليه وسلم فقال النبي صلى الله عليه وسلم عند ذلك أوه أوه عين الربا عين الربا لا تفعل ولكن إذا أردت أن تشتري فبع التمر ببيع آخر ثم اشتر به [↩]