Spørgsmål
Det siges, at det er godt at faste på Ashura (d. 10. muharram)? Nogen siger man også skal faste d. 9. Hvilke Hadith fortæller os at vi skal faste disse dage, og hvad er belønningen?
Svar
Det er sunna at faste ved Ashura, dvs. den 10 Muharram.
Måden at gøre det på er ved at faste d. 10 Muharram, og også enten faste dagen før eller dagen efter. Så hvis man ønsker at faste ved Ashura skal man enten faste d. 9. + 10. Muharram eller d. 10. + 11. Muharram.
Der findes forskellige hadith fra Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) om, at det er anbefalet at faste ved Ashura:
Det er blevet berettet af Ibn Abbas, at da Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) ankom til Madina så Han, at jøderne fastede på Ashura.
Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) spurgte: ‘Hvad er det de gør?’ De svarede: ‘At dette er en god dag. Dette er dagen, hvor Allah reddede [profeten] Musa fra sine fjender, og derfor fastede Han’. Herpå sagde Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham): ‘Jeg har mere ret over Musa end I har.’
Så Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) fastede, og befalede at man skulle faste [på Ashura].Sahih Bukhari1
Det er blevet berettet af Ibn Abbas:
At jeg så ikke en dag, hvor Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) var mere opmærksom på at faste end denne, Ashura-dagen.Sahih Bukhari2
Belønningen for at faste på Ashura fremhæves af Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) i en anden hadith, der er blevet berettet af Abu Qatada, hvor Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde
Jeg håber, at fasten på Ashura vil tilgive én for det forrige års synder.Sahih Muslim3
Dog er det ikke obligatorisk at faste på Ashura, selvom Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) befalede det, for det var noget Han befalede, inden det var obligatorisk at faste i Ramadanen.
Det kommer f.eks. i en hadith berettet af Aisha:
At Quraish plejede at faste på Ashura, dengang de var vildledte. Derefter befalede Profeten, at man fastede den dag, indtil Ramadanen blev obligatorisk. Derefter ville den, der ønskede at faste [på Ashura] faste, og den, der ikke ville lod være’.Sahih Bukhari4
Men belønningen for at faste er der stadig, så den der ønsker den bør faste, også selvom det ikke er obligatorisk.
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
Kilde
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Ayni, Umdat al-Qari
- Hadithen er sahih
: قدم النبي صلى الله عليه وسلم المدينة فرأى اليهود تصوم يوم عاشوراء فقال ( ما هذا ) . قالوا هذا يوم صالح هذا يوم نجى الله نبي إسرائيل من عدوهم فصامه موسى . قال ( فأنا أحق بموسى منكم ) . فصامه وأمر بصيامه [↩] - Hadithen er sahih
ما رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يتحرى صيام يوم فضله على غيره إلا هذا اليوم يوم عاشوراء [↩] - Hadithen er sahih
وصيام يوم عاشوراء أحتسب على الله أن يكفر السنة التي قبله [↩] - Hadithen er sahih
: كان عاشوراء يوما تصومه قريش في الجاهلية وكان النبي صلى الله عليه وسلم يصومه فلما قدم المدينة صامه وأمر بصيامه فلما نزل رمضان كان من شاء صامه ومن شاء لا يصومه [↩]