Forside / Dua / Dua til særlige situationer / Dua efter Istikhara-bønnen (vejledning & hjælp til at vælge)
istikhara

Dua efter Istikhara-bønnen (vejledning & hjælp til at vælge)

Dua til særlige situationer

Ordlyden for Dua til Istikhara.

Det er blevet berettet af Jabir, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med ham) lærte sahaba Istikhara for alle deres vigtige ting, som om det var en sura fra Koranen:

اللَّهُمَّ إنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ
اللَّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي وَعَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاقْدُرْهُ لِي
وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي وَعَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ ,فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ رَضِّنِي بِهِ

Allahumma inni astakhiruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratik. Wa as-aluka min fadlikal adhim. Fa innaka taqdiru wa la aqdir. Wa ta’lamu wa la a’lam. Wa anta ‘allamul ghuyub.

Allahumma in kunta ta’lamu anna hadhal amra khairun li fi deeni, wa ma’ashi, wa ‘aqibati amri, wa ‘aajili amri wa ajilih, faqdirhu li.

Wa in kunta ta’lamu anna hadhal amra sharrun li fi deeni, wa ma’ashi, wa ‘aqibati amri, wa ‘aajili amri wa ajilih, fasrifhu anni wasrifni anh. Waqdir lil khaira haithu kana thumma raddini bih.

Oversættelse

O Allah jeg beder dig vise mig, [hvad der er bedst] ud fra din viden. Jeg beder dig give mig stykre med din styrke, og beder dig om dine store velsignelser. Du er den der kan alt, og jeg kan intet, du ved alt og jeg ved intet. Du er den, der kender det ukendte.

O Allah, hvis du ved, at denne ting er god for min religion, mit [nuværende] liv, efter min død, [og er godt] nu og i fremtiden, så lad det ske for mig.

Og hvis du ved, at denne ting er dårlig for min religion, mit [nuværende] liv, efter min død, [og er dårligt] nu og i fremtiden, så hold det væk fra mig, og hold mig væk fra det. Lad det gode ske for mig, uanset hvad det er, og lad mig være tilfreds med det.Sahih Bukhari1

Der hvor der står: Denne ting (‘hadhal amra’), kan man erstatte det med det, som man selv søger vejledning til.

Hvis man f.eks. står og skal overveje om man skal giftes eller ej, kan man erstatte det med: “O Allah, hvis du ved, at et ægteskab med X er godt for min religion….”

Man kan også bare nøjes med at have det i tankerne, og lade det forblive “denne ting” (hadhal amra), og evt. sige det efter selve du’a til Istikhara.

Gem udtale
Download
Kilde

Nawawi, Adhkar

  1. Hadithen er sahih []