Forside / De Islamiske Videnskaber / Koranen / Verset om, at dem der laver zina kun må gifte sig med andre, der laver zina (Nur 24:3)
verset

Verset om, at dem der laver zina kun må gifte sig med andre, der laver zina (Nur 24:3)

Koranen

Jeg læste dette vers i Koranen og vil gerne vide, hvad det betyder:

En mand der laver zina (hor), må kun gifte sig med en kvinde, der laver zina, eller med en kvinde, der tilbeder flere guder (mushrik); og en kvinde, der laver zina, må kun blive gift med en mand, der laver zina, eller en mand, der tilbeder flere guder (mushrik). For de troende er dette forbudt. (Surat al-Nur, kapitel 24, vers 3)

Betyder verset, at hvis man har lavet zina, så må man ikke blive gift med en jomfru? Hvad hvis man bad om tilgivelse for det, må man så stadig ikke?

Spørgsmål

Svar

Hvad der menes med zina er sex eller anden intim omgang udenfor ægteskabets rammer.

Verset er åbenbaret for at vise alvorligheden af zina, og hvordan det påvirker ens opførsel og forhold til andre mennesker.

Det beskriver folk, der er involveret i zina, stadig gør det eller er på udkig efter at gøre det, og hvordan en sådan attitude kun fører til, at man finder ligesindede, og ender med at være sammen med mennesker, der har mistet anstændighed og moral.

Verset omhandler ikke folk, der engang har lavet zina og siden er stoppet, har angret og bedt om tilgivelse for det.

Ulama (muslimske lærde) angiver forskellige fortolkninger af verset, herunder:

  • At bliver man først kendt som en, der laver zina, så finder man kun en ægtefælle, der er i samme situation og også er kendt for at lave zina.
  • At den, der laver zina, kun kigger efter andre, der laver zina, sådan så de kan lave zina med hinanden.
  • At en mand, der ikke går op i sin religion, vil foretrække at gifte sig med en kvinde, der er på samme måde. Mens en mand, der går op i sin religion, vil foretrække at gifte sig med en kvinde, der også går op i den.
  • At man ikke skal gifte sig med dem, der er aktivt involveret i synder som zina og ikke ser noget galt i dem, for deres moralske forfald gør, at de ikke er værd at have som livspartnere.
  • At der med ordet ’nikah’ menes samleje. Dvs. ”En mand der laver zina har samleje med en kvinde, der dermed også laver zina”. Sådan så begge er lige skyldige i at have samleje med hinanden på den måde.

Der er også andre fortolkninger af det, men dette er nok de mest relevante i denne sammenhæng.

En ansvarlig muslim skal fokusere på ægteskab for dermed at stifte familie og tage ansvar.

Det vi bør huske er, at verset egentlig er en reminder til os om, at det ikke er tilladt at lede efter andre, der er involveret i zina, for at få tilfredsstillet sine lyster med vedkomne.

Det ender med at blive et mål i sig selv at kunne prøve forskellige personer og deres kroppe af, og hele tiden hoppe videre til den næste. Man finder ingen ro i det, det ødelægger ens psyke og vil kun bringe en ud til mennesker, der har mistet anstændighed, selvrespekt og moral.

I verset er der især et tegn og advarsel til dem, der dag ud og ind kigger efter det modsatte køn på skolen, gaden og det, der er værre, og sukker efter at kunne få lov til at være sammen med dem, velvidende at de er sammen med alle mulige andre, og aldrig vil stifte familie med dem.

Det er egentlig denne tanke, og dette begær efter at lave zina og være ”letlevende”, som Allah snakker om.

At stræbe efter at blive tilfredsstillet af mænd eller kvinder, der befinder sig i moralsk forfald, er ikke noget, der er en muslim værdigt, og heller ikke noget, der er nogen fremtid i.

Ved at lave zina med andre, der ikke ser noget forkert i at lave zina, kan man nemt stikke af fra sit menneskelige ansvar.

Kun krystere og svage personer, der ikke tør tage ansvar og ikke vil leve op til forpligtigelser, er interesseret i sådanne ansvarsløse handlinger som zina.

Og det er ikke, hvordan Islam opfordrer muslimer til at være.

 

Må Allah holde os alle beskyttede fra alle synder, og give os al styrken til at tage ansvar og leve op til vores forpligtigelser.

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Fakhruddin al-Razi, Mafatih al-Ghaib
Alusi, Ruh al-Maani
Baidawi, Anwar al-Tanzil Wa Asrar al-Tawil
Baghawi, Maalim al-Tanzil
Ibn Ashur, al-Tahrir Wa al-Tanvir
Qurtubi, al-Jami Li Ahkam al-Quran
Tabari, Jami al-Bayan