Forside / Halal & Haram / Finansielle emner / Kan man ikke bare tage imod rente-penge for at give dem i velgørenhed?
renter

Kan man ikke bare tage imod rente-penge for at give dem i velgørenhed?

Finansielle emner
Spørgsmål

Er det forkert at tage imod rente-penge, hvis man ønsker at give dem til fattige, der kan få gavn af dem? Man beholder dem jo ikke selv, og på den måde er der nogen, der får gavn af dem, uden at de går til spilde eller bare bliver hos banken.’


Svar

Hensigten om at give noget til fattige og trængende er meget beundringsværdig, og noget vi alle burde stræbe efter, men en god hensigt alene kan ikke retfærdiggøre en forkert handling.

Problemet med de penge man får i rente er, at man islamisk set slet ikke ejer dem.

Det er i bund og grund bankens penge. Dvs. man har ingen ret til at tage imod dem, og det vil være forkert at gøre det. Det er derfor, at man faktisk skal sørge for at fortælle banken, at man ikke ønsker renter.

Hvis banken så ikke kan fjerne renterne, eller man af en eller anden årsag fik dem alligevel, så kan man give dem i velgørenhed uden at få belønninger for det.

Så der er forskel på:

  1. At tage imod renter med hensigt om at give dem til velgørenhed
  2. At prøve at undgå at få renter, og hvis man så får dem, så giver man dem i velgørenhed

I tilfælde 1 accepterer man renten, dog sker det med en god hensigt, men i sidste ende er det en frivillig accept af haram penge.

I tilfælde 2 accepterer man ikke renten, og får man rente alligevel, så er det en ufrivillig påtvingelse af haram penge.

Der er altså meget stor forskel på, at man frivilligt ønsker pengene, uanset hvad de skal gå til, og at man ufrivilligt får dem påtvunget.

”At bankerne alligevel har så mange penge” eller “at pengene ellers ville gå til spilde”, er ikke en grund til, at man kan gøre det.

At nogen har meget af noget retfærdiggør ikke, at man kan tage det fra dem. Hvis en person ejer 5 biler, så betyder det ikke, at man kan knække sidespejlet på en af bilerne, og så give det til en anden.

Derudover går pengene ikke til spilde. Islamisk set er pengene bankens. I og med, at de bliver hos banken, og dermed den retmæssige ejer, går pengene heller ikke til spilde.

I sidste ende må man tænke over, hvad ens hensigt virkelig er med at insistere på at tage rente-penge fra banken og give dem i velgørenhed.

For hvis man giver rente-penge i velgørenhed så får man ingen belønning for det. Så man ønsker rent faktisk at lave en handling, der ikke vil give nogen som helst belønning.

Hvis man virkelig gjorde det for Allahs skyld, så ville man give sine egne penge i velgørenhed.

Typisk får man ikke meget mere end et par hundrede kroner i rente om året alligevel. Hvis man fravælger den rente, og i stedet giver det beløb af sin egen lomme, vil det ikke gøre den store forskel for os selv. Der er i virkeligheden måske kun tale om et par pizzaer.

Men i forhold til at få belønning for ens handling, vil det være ingen belønning med renten i forhold til belønning uden renten.

Og søger vi Allah ved at få belønninger eller ved ikke at få belønninger for det vi gør?

 

Og Allah ved bedst,

Waseem Hussain.

 

Kilde

Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Taqi Usmani, The Historic Judgment on Interest