Spørgsmål
Er det haram at ens bukser er under anklen, og skal man som mand altid have sine bukser over anklen ved f.eks. at folde dem eller lignende?
Svar
Det er ikke haram, hvis en mands bukser er under anklen.
Dvs. det er ikke obligatorisk for en mand at folde sine bukser eller lignende for at holde dem over anklen.
Det vil kun være et problem at have bukserne under anklen, hvis det gøres pga. arrogance, show-off og lignende.
Årsagen til dette er, at hvis bukserne er under anklen, så er det et tegn på, at man har mere tøj end man har brug for, og det er rent faktisk det, der egentlig er problemet.
For som Imam Nawawi bemærker, når han kommenterer på hadith, der advarer om at have bukserne under anklen:
Som helhed er alt indenfor tøj, der er mere end behovet og det normale i længde og omfang, makruh (kritisabelt).Nawawi, Sharh Muslim1
Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) plejede at have sine bukser over anklen, og derfor vil det være fra sunna at gøre sådan.
Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham), forklarer hvornår bukser under anklen er haram
Der findes hadith, der peger på, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) forbød mænd at have bukserne under anklen, men disse hadith skal forstås i sammenhæng med andre hadith, der sætter det som en betingelse, at det er haram, hvis det gøres samtidigt med show-off.
F.eks. er det berettet fra Abu Huraira (må Allah være tilfreds med Ham), at Allahs Sendebud (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:
Det af bukserne, der er under anklen, er i helvede.Sahih Bukhari2
Her nævnes tydeligt,at man ikke må have bukserne under anklen, og der er ingen præcisering af nogen årsag til det.
Men samtidig er der andre hadith, hvor Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) tydeligt tilkendegiver, at hvis bukserne er under anklen, mens det er frit fra show-off, så gør det ikke noget.
F.eks. er det berettet i Sahih Bukhari, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) sagde:
På Dommedagen vil Allah ikke kigge på den, der lader sit tøj hænge [under anklerne] ud af show-off. Abu Bakr sagde: ’O Allahs sendebud, et af mine to bukseben falder ned [under anklen], medmindre jeg er opmærksom på det.’ Profeten sagde: ’Du er ikke blandt dem, der gør det pga. show-off.’Sahih Bukhari3
Her nævnes at man godt må have bukserne under anklen, så længe det ikke er pga. show-off.
Der skal skabes en sammenhæng i mellem de to hadith, hvilket sker ved at forstå hadithene om, at det altid er haram i lyset af hadith, der siger at det kun er haram pga. show-off.
Denne forståelse er netop, hvad der bekræftes af Imam Nawawi i hans sharh af Sahih Muslim, hvor han skriver:
Med hensyn til de hadith om, at det der er under anklerne er i ilden, hvor det nævnes uden præcisering, så er det der menes med de hadith, det som sker pga. show-off, fordi det upræciserede forstås i forhold til det præciserede.Nawawi, Sharh Muslim4
Samme forståelse giver Ibn Hajar i hans sharh af Sahih Bukhari:
Det upræciserede [omkring at det er haram med bukserne under anklen] skal forstås i forhold til det, der er berettet med præciseringen af show-off , for det er der, hvor der er enighed om advarslen.Ibn Hajar, Fath al-Bari5
Badr al-Din al-Ayni angiver noget tilsvarende i sin sharh af Sahih Bukhari:
Dette er upræciseret, og det er nødvendigt at forstå det i forhold til det præciserede, hvilket er det, der gøres for show-off.Ayni, Umdat al-Qari6
Samtidig er det værd at bemærke, at Imam Bukhari indsætter hadithen fra Abu Bakr, om at det kun er haram pga. show-off under kapiteloverskriften:
Kapitlet om den der lader sine bukser hænge [under anklen] uden show-off.Sahih Bukhari7
Det er velkendt, at Imam Bukhari bruger sine kapiteloverskrifter til at fremhæve, hvad han selv mener er gældende. Dvs. Imam Bukhari ser ud til at indikere, at hvis bukserne er under anklen uden show-off, så vil der ikke være noget galt i det.
Dette er netop hvad lærde, der kommenterer på kapiteloverskriften skriver.
F.eks. skriver Imam Badr al-Din al-Ayni i sin sharh af Sahih Bukhari:
Dette er kapitlet om at klargøre, hvad der gælder for at lade sine bukser hænge uden at det er for show-off, for da er der ikke noget galt i det, og det er uden karaha [dvs. det er ikke makruh].Ayni, Umdat al-Qari8
Profeten (må Allah være tilfreds med Ham) havde selv i nogle tilfælde bukserne under anklen
Det er etableret i Sahih Bukhari, at Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham) selv har prøvet at have bukserne under anklen.
Det kommer f.eks. i Sahih Bukhari, at det er berettet fra Abi Bakra:
Der blev solformørkelse og vi var hos Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham). Så han rejste sig, og hans bukser hang [under anklen] mens han skyndte sig indtil Han nåede moskeen.Sahih Bukhari9
Profetens handling viser her med al tydelighed, at der er betingelser for, hvornår det er haram at have bukserne under anklen. For hvis det altid skulle være haram at have bukserne under anklen, så ville Profeten (må Allah være tilfreds med Ham) aldrig have gjort sådan, uanset hvor meget han skulle skynde sig.
Dette er også hvad Badr al-Din al-Ayni bemærker i sin sharh af Sahih Bukhari, når han kommenterer på hadithen ved at sige:
I dette er der en indikation af, at det er tilladt at lade bukserne hænge [under anklen], når det ikke gøres på grund af show-off, og da er der intet galt i det.Ayni, Umdat al-Qari10
At man altid har sine busker over anklen, er tydeligvis ikke obligatorisk, og er heller ikke en indikator på, hvor religiøs man er, hvor dårligt andre følger Profetens sunna eller lignende.
Profeten (må Allah være tilfreds med Ham), var den mest religiøse af os alle sammen, og selv Han (må Allah være tilfreds med Ham) har prøvet at have sine bukser under anklen.
Holdninger fra de fire lovskoler
I alle fire lovskoler er der lærde, der tydeligt skriver, at det kun er haram at have bukserne under anklen, hvis det gøres pga. show-off.
1. Hanafi-skolen
Badr al-Din al-Ayni skriver i Umdat al-Qari:
Der er intet galt for den, der hænger sine bukser [under anklen] uden hensigt [om show-off] som vi har nævnt.Ayni, Umdat al-Qari11
2. Maliki-skolen
Qadi Iyad skriver i sin sharh af Sahih Muslim:
Hans sigen (show-off) peger på at forbuddet kun er forbundet med den, der hænger bukserne pga. dette, men når det ikke er derfor, så er det ikke [forbudt], som f.eks. at en person har travlt og hans bukser hænger.Qadi Iyad, Ikmal al-Mulim12
3. Shafi-skolen
Imam Nawawi skriver i sin sharh af Sahih Muslim:
Det er ikke tilladt at bukser hænger under anklerne, hvis det er pga. show-off. Hvis det er pga. noget andet, så er det makruh. Det umiddelbare fra de hadith, der præciserer hængningen med show-off, peger på at dets forbud er specifikt for show-off. Sådan har [imam] Shafi sagt om forskellen, ligesom vi har nævnt.Nawawi, Sharh Muslim13
4. Hanbali-skolen
Hajjawi skriver i al-Iqna:
Det er haram, og en stor synd, at lade noget af sit tøj hænge [under anklen], selv hvis det er en imama, ud af show-off. Hvis han lader sit tøj hænge pga. noget vigtigt, som at dække et grimt ben, og der ikke er nogen show-off, så er det tilladt, så længe der ikke er snyd overfor kvinder indblandet.Hajjawi, Al-Iqna14
Som det kan ses, så har store lærde fra alle fire lovskoler etableret, at det ikke er haram at have bukserne under anklen, så længe det ikke gøres pga. show-off.
Dog findes der blandt nogle lærde en holdning om, at det ikke er tilladt at have bukserne under anklen uanset årsagen, hvilket blandt andet nogle lærde fra Hanafi og Maliki-skolen siger.
I en sådan situation, så er det vigtigt, at man opretholder gensidig respekt for den, der vælger at følge den ene frem for den anden holdning.
I emner som disse, der er det meget vigtigt at huske på, at i stedet for at vi ihærdigt prøver at rette hinanden i ting, hvor der er forskellige holdninger, så er det langt vigtigere, at vi arbejder på at give hinanden råd om at rette op på de ting, der er haram ifølge alle.
Må Allah retlede os alle
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
Kilde
Fatawa Hindiyya, af Shaykh Nizam m.fl.
Fath al-Bari, af Ibn Hajar al-Asqalani
Ikmal al-Mulim, af Qadi Iyad
Al-Iqna, af Hajjawi
Irshad al-Sari, af Qastallani
Sharh Muslim, af Nawawi
Umdatu al-Qari, af Badr al-Din al-Ayni
- وبالجملة يكره كل ما زاد على الحاجة والمعتاد في اللباس من الطول والسعة [↩]
- عن أبي هريرة رضي الله عنه
: عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ما أسفل من الكعبين من الإزار ففي النار [↩] - قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من جر ثوبه خيلاء لم ينظر الله إليه يوم القيامة فقال أبو بكر إن أحد شقي ثوبي يسترخي إلا أن أتعاهد ذلك منه ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم إنك لن تصنع ذلك خيلاء [↩]
- أما الأحاديث المطلقة بأن ما تحت الكعبين في النار فالمراد بها ما كان للخيلاء ، لأنه مطلق ، فوجب حمله على المقيد [↩]
- وَهَذَا الْإِطْلَاق مَحْمُول عَلَى مَا وَرَدَ مِنْ قَيْد الْخُيَلَاء ، فَهُوَ الَّذِي وَرَدَ فِيهِ الْوَعِيد بِالِاتِّفَاقِ [↩]
- وهذا مطلق يجب حمله على المقيد وهو ما كان للخيلاء [↩]
- باب من جر إزاره من غير خيلاء [↩]
- ي هذا باب في بيان حكم من جر إزاره من غير قصد التخييل فإنه لا بأس به من غير كراهة [↩]
- خسفت الشمس ونحن عند النبي صلى الله عليه وسلم فقام يجر ثوبه مستعجلا حتى أتى المسجد [↩]
- وفيه دلالة على أن جر الإزار إذا لم يكن خيلاء جاز وليس عليه بأس [↩]
- وفيه أنه لا حرج على من يجر إزاره بغير قصد كما ذكرناه [↩]
- وقوله: ” خيلاء “: دل أن النهى إنما تعلق لمن جره لهذه العلة، فأما لغيرها فلا، من استعجال الرجل لحاجته وجر ثوبه خلفه، أو من قلة ثياب ردائه على كتفيه فلا حرج. [↩]
- لا يجوز إسباله تحت الكعبين إن كان للخيلاء ، فإن كان لغيرها فهو مكروه ، وظواهر الأحاديث في تقييدها بالجر خيلاء تدل على أن التحريم مخصوص بالخيلاء ، وهكذا نص الشافعي على الفرق كما ذكرنا [↩]
- ويحرم وهو كبيرة إسبال شيء من ثيابه ولو عمامة خيلاء في غير حرب
فإن أسبل ثوبه لحاجة كستر ساق قبيح من غير خيلاء أبيح ما لم يرد التدليس على النساء
[↩]