Spørgsmål
Hvad hvis klassen først kører besøger sin egen muslimske familie, og klassen har lovet ikke at drikke, før de har besøgt ens familie og man derefter stiger af?
Svar
Det kan som udgangspunkt ikke regnes for at være tilladt at være med til studenterkørslen.
Studenterkørslen er fra en islamisk synsvinkel problematisk, fordi den i høj grad består af store mængder druk, flirt, samt uanstændig opførsel, hvor man skal råbe til og genere tilfældige forbipasserende og lignende.
Dette er alt sammen ting, som enhver ansvarlig og anstændig muslim skal holde sig fra.
I praksis handler køreturen om, at man først skal drikke, derefter skal man drikke mens man kører hjem til en person fra klassen, hvor mans spiser snacks og får endnu mere at drikke. Hvorefter man igen drikker, mens man kører over til den næste person på turen.
På denne måde fortsætter det med druk, indtil man har været forbi alle fra hele klassen.
Der er i bund go grund tale om en non-stop 12-timers rullende druk-fest, hvor studentervognen i nogle tilfælde kan være udstyret med et anlæg.
Der er ikke den store forskel på studenterkørslen og så at være med til en druk-party eller at gå i byen fredag aften.
Man bør se på sin studenterhue med stolthed og vide at det er noget man har opnået ved at knokle for det. At reducere “huen” til en party-licens er et hån mod, hvad man har arbejdet benhårdt for i tre år.
Om at drikke og være en del af sådanne arrangementer sagde Profeten (må Allahs fred og velsignelser være med Ham):
Vin er afskyelighedernes moder.Sunan Daraqutni1
Hold jer fra vin, for det er nøglen til al ondskab.Mustadrak2
Den der tror på Allah og Dommedagen, skal ikke sidde ved et bord, hvor der skænkes vin.Jami Tirmidhi3
Under studenterkørslen sidder man ikke kun ved et bord. I stedet er man en del af et arrangement, hvor man i ca. 12 timer er omgivet ca. 30 fulde og konstant drikkende mennesker, stuvet sammen på under 20 kvadratmeter.
Det vil slet ikke kunne undgås at sidde meget tæt på dem der drikker, og man vil uundgåeligt være omgivet af stanken fra øl, vin og anden spiritus og senere på aftenen formentlig også bræk.
Er studenterkørslen en nødvendighed?
Det er vigtigt at huske, at hvis man skal med til arrangementer, hvor det kan forventes, at der bliver drukket, så skal det ske som følge af en nødvendighed.
Det er ikke noget man bare kan være med til, fordi det er sjovt og hyggeligt, fordi det rent islamisk betragtes som synd.
Derudover skal arrangementet være sådan, at hvis de drikker, så foregår det i begrænsede mængder.
På studenterkørslen bliver der på ingen måde kun drukket let.
Selve turen handler om, at man skal drikke hjernen ud på sig selv. Hvordan det kan betragtes som nødvendigt at være med på en sådan køretur er et godt spørgsmål.
Enhver kan selv kan tænke over, hvilken nødvendighed gør, at man er tvunget til (og betaler penge for) at være med til et arrangement, hvor man i ca. 12 timer konstant er tæt op ad 30 fulde mennesker på under 20 kvadratmeter?
Det er også vigtigt at tænke over, hvem der ellers er med på køreturen, og forestille sig hvordan køreturen kommer til at være.
Hvis man er alene, eller er en af få muslimer (eller personer der ikke drikker) på turen, kan det lynhurtigt blive kedeligt og faktisk også ret ubehageligt at være med.
Dem der ikke drikker, vil formentlig sidde for sig selv, og ikke rigtig at være med i hvad resten af forsamlingen foretager sig alligevel. I en sådan situation kan man spørge sig selv, hvad pointen er med at være med til et arrangement, man i praksis ikke er en del af.
Og hvis man er en aktiv del af forsamlingen, så er det værd at tænke over, at de andre er fulde og derfor gør de som de gør. Det er man ikke selv, så hvis man er en aktiv del af ”festlighederne”, så ender man med at opføre sig som en fuld person uden at have drukket.
At råbe og skrige i offentligheden til tilfældige forbipasserende er heller ikke en del af anstændig muslimsk opførsel.
At en fuld person gør det, kan man måske have forståelse for. Han er fuld, og han er ikke helt klar over, hvad han gør, så han ved ikke bedre. Men hvorfor en ædru person skal opføre sig som han var fuld og være en aktiv del af et selskab, der kredser om druk, er et godt spørgsmål.
Men det er jo ens store dag?
Mod slutningen af ens gymnasie-periode handler meget af snakken om ”huen” og den efterfølgende køretur, og det er noget alle i klassen ser enormt meget frem til.
Derfor er det naturligt, at man også selv er påvirket af snakken og gerne vil være en del af det. Man vil også gerne ”fejres” og være i centrum og være en del af festlighederne.
Men inden man lader sig rive med af alle de tanker, bør man tænke over, hvad det vil sige at være blevet student.
- Betyder det, at man er et ansvarligt, fornuftigt og voksent menneske?
- Eller betyder det, at man er uansvarlig, skal drikke hjernen ud på sig selv og opføre sig som et barn?
Af en eller anden årsag er det netop på denne dag, helt acceptabelt for samtlige af landets voksne studenter, at opføre sig som om de stadig var børn.
Dagen hvor man har fået sit eksamensbevis, og man virkelig har vist at man kan tage ansvar og er klar til livets store udfordringer, bliver samtidig til dagen, hvor det er helt i orden, at man opfører sig ansvarsløst, moralsk forkasteligt og drikker hjernen ud på sig selv.
Kan man så slet ikke tage med?
Man skal altid overveje, hvorfor man ønsker at tage med til sådanne arrangementer, især ved forestille sig hvordan det vil forløbe, tænke over hvad fordelene ville være ved at tage med, eller hvad ulemperne ville være ved at lade være.
Hvis det virkelig er nødvendigt og betyder meget at være med på køreturen, så kan det måske arrangeres sådan, at køreturen starter med, at de kører forbi en selv (og de andre muslimer), hvor de lader være med at drikke inden da. Herefter kan man selv blive hjemme, og de andre kan køre videre.
På denne måde er man med, og sørger samtidig for at stoppe, inden det bliver for meget.
Dog kender enhver selv sin klasse bedst, og ved om det er muligt at få klassekammeraterne til at lade være med at drikke inden da eller ej.
Hvis de ikke kan lade være er det også værd at overveje, om man ønsker at ens forældre skal se en selv være en del af et sådan selskab, hvor de muligvis vil have deres genstande med i ens hjem.
Og hvis det sker i starten, har forældrene trods alt kun set den bløde del.
Må Allah retlede os alle til at vælge det, der bringer os tættere på Ham, og give os styrken til at stræbe efter den højeste rang i Paradis.
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
- Suyuti markerer hadithen som sahih i Jami al-Saghir. Ajluni skriver, at beretningskæden er hasan i kash al-Khafa.
الخمر أم الخبائث [↩] - Hakim skriver at hadithen er sahih og det bekræftes af Dhahabi i Talkhis.
اجتنبوا الخمر فإنها مفتاح كل شر [↩] - Tirmidhi skriver at hadithen er hasan gharib.
من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يجلس على مائدة يدار عليها الخمر [↩]