Spørgsmål
Hvad er det præcis en kvinde, der har menstruation (haid) eller blødning efter at have født (nifas), ikke må gøre?
Svar
Det er ikke tilladt for en kvinde, der har menstruation eller nifas (blødning efter fødsel) at:
- Bede
Dette gælder for samtlige bønner, så selv hvis det er de fem daglige bønner, må hun ikke læse dem.
- Faste
Dette gælder for samtlige faste, så selv hvis det er Ramadanen må hun ikke faste.
- Læse Koranen
Dvs. læse den med hensigt om at recitere Koranen. Hvis det er med hensigt om du’a er det tilladt.
- Røre Koranen
Dvs. ved at røre den direkte med hånden eller gennem det tøj man har på. Men man må godt røre den via et omslag, der kan tages af, et tørklæde eller lignende.
- Være i en moské
Det er altså ikke tilladt for en kvinde, der har menstruation at være inde i en moské. Mange moskéer har særlige afdelinger for kvinder, der ikke regnes for at være en del af selve moskéen. Hvis det er tilfældet, så er det tilladt at være der.
- Lave tawaf (gå rundt om Kabaen)
Fordi man skal have wudu for at lave tawaf, og det kan ikke en kvinde i menstruation ikke have.
- Have samleje
Intim samvær, kysseri mm er fint. Men selve samlejet er ikke tilladt så længe hun har menstruation og indtil hendes sidst kendte cyklus ikke er færdig.
- Direkte fysisk kontakt på hendes krop mellem navlen til og med knæet.
Dvs. at manden ikke må røre hende på hendes hud fra navlen ned til knæet.
Man skal huske, at vi tilbeder Allah ved at gøre som Han befaler, og det gælder for både det man skal gøre og lade være med at gøre. Derfor skal man ikke se det som en straf, ”at man ikke må dit og dat”.
I stedet er ovenstående en uddybning af, hvordan en kvinde tilbeder Allah, når hun har menstruation eller nifas. Alene det, at hun f.eks. lader være med at bede pga. menstruationen vil være tilbedelse for hende. Det samme gælder for fasten og alle de andre ting.
Hendes tilbedelse når hun har menstruation eller nifas, er ganske enkelt at lade være med at gøre tingene, og hun skal derfor ikke være ked af det eller tro, at det er en slags straf. Tværtimod, så er det en meget nem måde at opnå belønninger på.
Ovenstående er baseret på Hanafi-skolen. Der kan være forskellige holdninger til nogle detaljer i de forskellige lovskoler.
Og Allah ved bedst,
Waseem Hussain.
Kilde
Birgivi, Dhukhr al-Mutaahhilin
Ibn Abidin, Manh al-Waridin
Ibn Abidin, Radd al-Muhtar
Zailai, Tabyin al-Haqaiq